'Meest sociale beleidsakkoord’ door gemeenteraad aangenomen

6 juni 2018

'Meest sociale beleidsakkoord’ door gemeenteraad aangenomen

Gisteren vond de raadsvergadering plaats, waarin de Boxtelse raadsleden gevraagd werd te besluiten over het beleidsakkoord van de coalitie van Combinatie95, SP, D66 en Inbox. Het beleidsakkoord werd na een lang debat met ruime meerderheid aangenomen. Fractievoorzitter Dave van de Ven van de SP sprak van het ‘meest sociale beleidsakkoord’ ooit en toonde zich zeer gelukkig met de uitkomst van het raadsdebat.

Bij de verkiezingen op 21 maart van dit jaar werd de coalitie van Combinatie95, SP, D66 en Inbox beloond met een lichte stijging van het aantal stemmen (van 6.992 stemmers naar 7.019 stemmers). Het was dus logisch dat de bestaande coalitie weer in beeld kwam om een nieuw beleidsakkoord te sluiten. Ook al, omdat de grootste partij na de verkiezingen, de partij Balans, om verschillende redenen (geen sociale paragraaf, breekpunt op gebied van Centrumtunnel, politieke en persoonlijke verhoudingen, het verspreiden van leugens tijdens de verkiezingscampagne) geen coalitie met andere partijen wist te sluiten.

Bestaande coalitie

De bestaande coalitie kwam daardoor weer in beeld en onderhandelde over een programma dat uiteindelijk onder de titel ‘Meewerken in tijden van verandering’ gisteren op de raadsagenda stond.

Meest sociale beleidsstuk

Fractievoorzitter Dave van de Ven van de SP was in zijn bijdrage positief over de inhoud van het programma: ‘Dit beleidsakkoord is het meest sociale beleidsstuk dat er ooit op tafel heeft gelegen. Met het Sociale Domein als één van de hoofdlijnen wordt er fors extra geïnvesteerd in een goed Sociaal Beleid. Denk hierbij aan de verhoogde aandacht voor het armoedebeleid en de aangekondigde aanpak van laaggeletterdheid. En dat zijn belangrijke maatregelen ten behoeve van de meest kwetsbare mensen in de samenleving.’

In de spiegel kijken

Huidig wethouder Eric van den Broek van de SP is ook de beoogd wethouder in het nieuwe College. Naast Sociale Zaken, de participatiewet en arbeidsmarktbeleid, zal Eric zich bezig gaan houden met het totale gebied van Economie. In de afgelopen periode waren de contacten met Boxtelse ondernemers uitstekend, met uitzondering die met het bestuur van de werkgevers op Ladonk, vertegenwoordigd in SPIN.

Eric van den Broek daarover: ‘Problemen lagen niet zozeer op het overleg dat ikzelf met het bestuur van SPIN had, maar meer op het vlak van de wijze waarop SPIN zich doorgaans afzet tegen gemeentelijk beleid. De gemeente kan dingen beter doen, maar het zou goed zijn als het bestuur van SPIN zelf ook in de spiegel kijkt.’

Dave van de Ven sprak er ook over in zijn bijdrage:  ‘Wij zijn blij met de aandacht voor de economie als blijvend speerpunt. Volgens onze fractie zal er met name het nodige moeten gebeuren in de relatie met SPIN. Die is al jarenlang, over verschillende college-periodes heen, moeizaam. En dat terwijl de verhoudingen met andere ondernemersorganisaties vaak wel constructief en opbouwend zijn. Het zou volgens ons dan ook goed zijn als het bestuur van SPIN eens in de spiegel gaat kijken. In dit programma gebeurt dat in ieder geval door het beoogde college. En dat is een goede zaak.'

Ruime raadsmeerderheid

Na een lang raadsdebat werd het beleidsakkoord uiteindelijk aangenomen met een ruime raadsmeerderheid van de Combinatie95, SP, D66, Inbox en PvdA/Groenlinks. Tegen waren Balans, CDA en VVD.

In de volgende raadsvergadering op 3 juli aanstaande worden de huidige demissionaire wethouders geinstalleerd en is het proces van coalitievorming na de verkiezingen afgerond.