Wethouder presenteert initiatief 'Ik doe mee'

4 juni 2018

Wethouder presenteert initiatief 'Ik doe mee'

Foto: SP

Vorige week presenteerde SP-wethouder Eric van den Broek het initiatief 'Ik doe mee'. Op allerlei manieren probeert de gemeente in dit initiatief te leren van de inmiddels 102 uitgevoerde bewonersinitiatieven. Boxtel gaat inwoners in de eerste plaats op grote schaal enqueteren. 'Niet vanachter een bureau', aldus wethouder Van den Broek. 'We gaan de komende weken de wijken in en naar de mensen toe.'

Eerste enquete

Vorige week vulde wethouder Eric van den Broek (SP, leefbare wijken) de eerste enquete in. De komende weken hoopt Boxtel dat duizenden inwoners ook die enquete invullen, zodat de gemeente een goed beeld krijgt van hoe burgerinitiatieven van klein tot groot zijn uitgevoerd, met hulp van de wijkmakelaars van de gemeente.

Meewerkend Boxtel

'Met de opzet van het plan 'Meewerkend Boxtel' kregen burgers de kans om leuke ideeen te lanceren. Daar hebben we aan mee geholpen om ze uit te voeren. Denk aan ontmoetingsplekjes voor ouderen in Molenhof, maar ook aan vergroening door geveltuintjes waarmee bewoners van de Van Merheimstraat hun straat opfleuren. De leefbaarheid wordt vergroot. Zo zijn er al 102 zaken beetgepakt', aldus Van den Broek.

Klare taal

De wethouder legt uit dat de enquete laagdrempelig van opzet is. 'Er wordt klare taal in gesproken en het kost een minuut of vijf om de enquete in te vullen. Mensen die niet thuis zijn op de digitale snelweg kunnen de enquete ook invullen. We komen de komende vier weken zelf naar de mensen toe.'