Boxtel krijgt Servicepunt Openbare Ruimte

10 juli 2018

Boxtel krijgt Servicepunt Openbare Ruimte

De gemeente Boxtel hoopt medio augustus een Servicepunt Openbare Ruimte operationeel te hebben. Burgers kunnen dan via een speciaal telefoonnummer klachten en meldingen in de openbare ruimte aangeven. Ook zal nog dit jaar een App gelanceerd worden waarop burgers hun klachten door kunnen geven en op hun mobiele telefoon kunnen volgen wanneer de klacht door de gemeente is afgedaan. Dat antwoordt het college op vragen van de SP-fractie. Fractievoorzitter Dave van de Ven is blij met het Servicepunt, maar vindt dat de klachten ook goed afgehandeld moeten worden.

SP-vragen over buurtergernissen

In een brief had de SP-fractie het college gevraagd om een plan te maken om een einde te maken aan diverse buurtergernissen, alsmede om het weer instellen van een speciaal telefoonnummer waar mensen hun klachten kunnen melden. Dat gaat nu nog via het algemene nummer van het gemeentehuis. De communicatie en afhandeling van die klachten verlopen nogal stroef volgens een aantal mensen dat heeft meegedaan aan de buurtenquêtes van de SP. Uit onze buurtenquêtes in verschillende wijken blijkt dat telkens dezelfde buurtergernissen gemeld worden door bewoners: auto's rijden te hard, overlast van bomen (wortelopgroei en plakkerig spul op geparkeerde auto's), parkeren op stoepen, te weinig parkeerplaatsen,  te weinig speelplekken, gebrekkig onderhoud van speelplekken, hondenpoep, slechte staat van trottoirs, slechte verlichting en rommel in brandgangen. De SP-fractie vraagt om een integrale aanpak van dit soort zaken en er hiervan in het kader van wijkgericht werken en de leefbaarheid een actiepunt van te maken, waarbij het belangrijk is te overleggen met buurtbewoners.

Medio augustus moet Servicepunt in werking zijn

Het college antwoordt dat Wijkmakelaars in samenspraak met uitvoerende teams en buurtbewoners nu ook al bekijken wat er in de buurt speelt en welke verbeteringen er op lokaal niveau en via buurtparticipatie mogelijk zijn. In sommige perioden wordt er echter flink beslag gelegd op de beschikbare capaciteit van de teams. Daarom moeten er prioriteiten gesteld worden. Zaken die direct leiden tot onveiligheid (gat in de weg) of groot ongemak (rioolverstopping) krijgen voorrang. Naarmate de urgentie minder is verschuift de behandeling in tijd; dit gebeurt overigens in overleg met de melder hetgeen niet altijd tot begrip leidt. B&W stellen dat met de introductie van het Servicepunt en de App een betere efficiency geleverd kan worden.

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: “Ik ben blij met het Servicepunt en de App, maar er moet voldoende capaciteit komen om de klachten ook daadwerkelijk op te lossen binnen een redelijke termijn. We horen van veel mensen aan de deur dat ze klachten niet (meer) melden omdat er toch niets aan gedaan wordt. Dit kan eigenlijk niet in een gemeente die zich wil profileren als 'Meewerkend Boxtel'.”.