Gemeente gaat verkeersveiligheid Selissenwal verbeteren

6 augustus 2018

Gemeente gaat verkeersveiligheid Selissenwal verbeteren

In antwoord op vragen van de SP-fractie heeft het college van B&W toegezegd om enkele onveilige verkeerssituaties in de wijk Selissenwal samen met het wijkplatform nader te bekijken en waar nodig te verbeteren. Fractievoorzitter Dave van de Ven is tevreden over die toezegging.

Drie onveilige situaties

In de buurtenquête die de SP hield in Selissenwal werden door bewoners drie onveilige situaties genoemd. Zoals de onoverzichtelijke situatie van het rechts afslaand verkeer van de St. Jozefstraat naar de St. Severusstraat. Hier staat het regelmatig vol met geparkeerde auto's en bussen en af en toe ook nog met vrachtwagens ter bevoorrading van de Plus. De veel te kleine draaicirkel en weinig zicht leiden tot bijna-ongelukken met tegemoet komend verkeer en veel irritatie. Een tweede ergernis is de bocht aan het begin van de Van Randerodestraat bij huisnummer 1. Daar ligt een grote platte drempel op gelijke hoogte met de stoep en vlak daarna ligt de bocht naar de van de Aastraat. Er zijn automobilisten die hier de bocht afsnijden door via de wegverhoging hard over het trottoir te rijden en daarmee voetgangers en fietsers in gevaar brengen.
De derde situatie is de onveiligheid die fietsers ervaren als ze langs de Baanderherenweg fietsen tussen de rotonde en de St. Severusstraat en vice versa. Het weggedeelte is hier vrij smal, auto's rijden te hard en de geparkeerde auto's in de middenberm kunnen bij het achteruitsteken ook problemen opleveren. Fietsers gaan daarom vaak op de stoep rijden.

Toezegging college

Met betrekking tot de eerste twee situaties (hoek St. Jozefstraat-St. Severusstraat en van Randerodestraat) zegt het college toe hierover met het wijkplatform te overleggen. Het college zegt mogelijkheden te zien om met kleine ingrepen tegemoet te komen aan de vragen van de SP-fractie.
De situatie bij de Baanderherenweg ligt volgens het college een stuk moeilijker. Enkele jaren geleden zijn daar nog fietsstroken aangelegd, maar de weg is daardoor niet breder geworden. Om het huidige onveiligheidsgevoel weg te nemen doet het college de toezegging om dit onderwerp nader te bestuderen om met een meer zichtbare oplossing te komen. Ook hierover zal overleg plaatsvinden met het wijkplatform. Tot slot acht het college het plausibel dat  fietsers, die daar voor kiezen, van het trottoir gebruik maken.

Fractievoorzitter Dave van de Ven is tevreden met het antwoord van het college: 'Goed dat het college bereid is om de situaties nader te bekijken en te bespreken met het wijkplatform om te komen tot verbeteringen. Het lijken kleine zaken, maar het levert voor veel wijkbewoners de nodige irritatie en ergernis op. Ik vind het wel vreemd dat het college het plausibel vindt dat fietsers gebruik maken van het trottoir. Dat lijkt me geen goed signaal van een gemeentebestuur.'