Servicepunt openbare ruimte vanaf deze week in de lucht

26 september 2018

Servicepunt openbare ruimte vanaf deze week in de lucht

Mede op aandringen van de SP heeft de gemeente een nieuw servicepunt Openbare Ruimte gepresenteerd. Burgers kunnen zo ergernissen in de wijk op een betere manier melden. De gemeente Boxtel krijg jaarlijks zo’n 3000 meldingen van betrokken inwoners over de staat of het onderhoud van de openbare ruimte. De SP kreeg al tijden vragen over de afhandeling van die meldingen en trok al geregeld bij de gemeente aan de bel voor een goed meldsysteem. De eerste stap is de introductie van het Servicepunt openbare ruimte. Dat is vanaf afgelopen maandag tijdens kantooruren bereikbaar via 0411 - 65 59 44.

Het Meldpunt is een vernieuwde versie van de Servicelijn Openbare Werken, die in het verleden ook al door burgers gebruikt kon worden. Die servicelijn is in het verleden ter ziele gegaan en via de SP-fractie in de gemeenteraad en via wethouder Eric van den Broek heeft de SP er regelmatig voor gepleit om die servicelijn weer terug te brengen.

Nieuw Servicepunt
Vanaf deze week wordt concreet iets met die vragen gedaan. Meldingen, vragen of klachten over bijvoorbeeld losliggende stoeptegels, containers die niet geleegd zijn of (groen)onderhoud in de openbare ruimte kunnen bij het servicepunt worden ingediend. Voordeel is dat meldingen, vragen of klachten beter geregistreerd kunnen worden en direct terechtkomen bij de juiste personen.

Bereikbaarheid
Het servicepunt is op maandag tot en met donderdag bereikbaar van 8.30u tot 17.00u en op vrijdag van 8.30u tot 16.00u op telefoonnummer 0411 - 65 59 44. Spoedmeldingen buiten openingstijden kunnen doorgegeven worden via het algemene telefoonnummer 0411- 65 59 11. De beller wordt dan doorgeschakeld naar de storingsdienst.

Verbetering

Fractievoorzitter Dave van de Ven is blij met de ingebruikname van het servicepunt: “De afgelopen jaren hebben we regelmatig gepleit voor terugkeer van de Servicelijn. Klachten en meldingen bleven regelmatig te lang liggen en het gaat hier om punten die de burgers erg bezighouden. Het instellen van het Servicepunt openbare ruimte, is een eerste stap in de verbetering van het beter kunnen luisteren naar de burgers.’

App
Naast het Servicepunt openbare ruimte werkt de gemeente ook aan de lancering van een app die meldingen maken eenvoudiger moet maken. De introductie van de app kost ook wat organisatorische aanpassingen, waardoor nu eerst het Servicepunt wordt geïntroduceerd en uiterlijk in de eerste helft van 2019 de app.

Huiskamergesprekken

Wethouder Eric van den Broek pleitte binnen het College al jaren voor deze ontwikkeling: ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het gaat bij burgers vaak om dit soort concrete ergernissen. In de buurtenquêtes horen we die als politieke partij ook vaak terug. Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor Wijkgericht Werken ben ik hier heel blij mee. We gaan weer een nieuwe ronde huiskamergesprekken in de wijk organiseren en dit vernieuwde Servicepunt kunnen we dan nog eens goed bij Boxtelaren onder de aandacht brengen.'