Eerste begroting nieuwe bestuursperiode aangenomen

31 oktober 2018

Eerste begroting nieuwe bestuursperiode aangenomen

Gisterenavond is de eerste begroting voor de nieuwe bestuursperiode, waar de SP met een wethouder in het College zit, aangenomen. De plannen in de begroting hebben een heel sociaal gezicht en er werden gisteren tevens twee moties van de SP door de Gemeenteraad overgenomen, één om een sociaal maatschappelijk fonds voor senioren te onderzoeken en een oproep om binnen het minimabeleid aandacht te besteden aan werkende armen.

Na de verkiezingen in maart van dit jaar vormde de SP samen met de partijen Combinatie '95, D66 en Inbox, net zoals in de vorige bestuursperiode, een coalitie, waarbij in juni het beleidsprogramma ‘Meewerken in tijden van verandering’ werd vastgesteld. Dat beleidsprogramma is gisteren dus vertaald in de eerste gemeentebegroting voor de nieuwe bestuursperiode.

Fractievoorzitter Dave van de Ven van de SP was in zijn nopjes met de nieuwe gemeentebegroting: ‘De eerste begroting van deze bestuursperiode is uiteraard een directe uitwerking van het nieuwe beleidsprogramma, dat op zich een voortzetting is van het beleid uit de eerdere bestuursperiode. Maar waar eerder de nadruk lag op transitie ligt dit nu op transformatie, op veranderingen die we op alle gebieden tegenkomen. Zowel in het sociaal domein, als op het gebied van duurzaamheid, ruimte en mobiliteit en burger- of zo u wilt overheids-participatie. Deze veranderingen vormen dé grote uitdaging voor de komende periode. Een die we samen moeten en willen oppakken met inwoners, ondernemers, onderwijs en maatschappelijke organisaties. Maar ook die we graag willen oppakken samen met alle fracties in deze gemeenteraad!’.

Sociale karakter
De SP was ook tevreden over het duurzame en sociale karakter van de begroting, al kan er wat de SP betreft altijd nog wel een tandje bij. ‘Wij ondersteunen deze plannen van harte, maar de burger met de kleine beurs merkt echter nog niet veel van het duurzaamheidsbeleid van de gemeente. Het nieuwe kabinet verhoogt immers de energierekening van huishoudens, terwijl vervuilers juist worden geholpen door de winstbelasting.  Duurzame energie moet betaalbaar zijn voor iedereen. Dat is voor ons een belangrijk sociaal component. Sociaal beleid en de belangen van de minima zijn voor ons belangrijke thema’s’, aldus Dave van de Ven.

Voorstellen SP
De SP stemde na een urenlang debat gisterenavond in met de gemeentebegroting. Zelf bracht de fractie twee voorstellen in: om het College op te roepen samen met ouderenorganisaties een Sociaal Maatschappelijk Fonds Senioren te ontwikkelen, een fonds waarin de gemeente en maatschappelijke organisaties een bedrag storten, dat vervolgens gebruikt kan worden voor sociaal-maatschappelijke projecten voor ouderen (senioren) en om werkende minima (mensen met een laag salaris, kleine parttime dienstverbanden, maar bijvoorbeeld ook ZZP'ers met een laag inkomen) meer te ondersteunen. Tenslotte deed de SP een belangrijke oproep om Winkelcentrum Oosterhof in Oost te ondersteunen!

Gebak

SP-wethouder Eric van den Broek was gisterenavond niet alleen blij met de inbreng van zijn partij, maar ook met het steuntje in de rug dat hij van alle partijen kreeg om met Winkelcentrum Oosterhof aan de slag te gaan: ‘Dit is nu de vijfde begroting waar ik als wethouder mede verantwoordelijk voor ben en de een-twintigste waar ik als raadslid of wethouder bij betrokken ben. De laatste jaren zijn de plannen socialer dan ooit, maar er zijn altijd zaken te verbeteren. Ik ben blij met de oproepen van de SP en een aantal andere partijen om het minimabeleid nog verder aan te scherpen. En daarnaast neem ik de handschoen voor wat betreft Winkelcentrum Oosterhof graag op. We hebben inmiddels echt voortgang geboekt, met alle partijen en ik verwacht dat we voor het einde van het jaar met een concreet plan op tafel kunnen komen. Als dat niet lukt, kom ik terug bij de gemeenteraad, waarom niet. Als het ons gezamenlijk lukt dit speerpunt wel te verzilveren, trakteer ik de voltallige gemeenteraad op gebak.’

College tevreden
Het voltallige College van B&W toonde zich na afloop van de begrotingsbehandeling tevreden met de vijfde gemeentebegroting die door deze coalitie met de SP is aangenomen. Het personeel werd daarom op woensdagochtend getrakteerd op appelflappen, om te bedanken voor de gezamenlijke inzet.