Gemeente gaat na vragen van de SP overlast in Boxtel-Oost aanpakken

29 oktober 2018

Gemeente gaat na vragen van de SP overlast in Boxtel-Oost aanpakken

In antwoord op vragen van de SP-gemeenteraadsfractie heeft het college van B&W toegezegd dat er gewerkt wordt aan een plan van aanpak waarmee zowel de jeugdoverlast als de overlast van hard rijdende scooters en motoren terug gedrongen kan worden. Fractievoorzitter Dave van de Ven is tevreden met de toezegging van het college en is benieuwd naar de inhoud van het plan.

Veel overlastklachten bij buurtenquête SP
Over beide overlastsituaties heeft de SP bij de buurtenquête veel klachten gehad. In Oost wordt overlast ervaren bij het voetbalveldje, de hangplek, skatebaan en de speeltuin bij de kinderboerderij. De overlast van veel te hard rijdende scooters, motoren en auto's wordt in grote delen van Oost ervaren. Het is de grootste buurtergernis van wijkbewoners. Alom wordt ons gemeld dat politie en gemeente daar veel te weinig aan doen. Op grond van de vele klachten heeft de SP brieven geschreven aan het college van B&W met de vraag  om een plan van aanpak te maken.

Plan van aanpak
Het college antwoordt dat momenteel een gezamenlijk plan van aanpak uitgewerkt wordt waarmee zowel de beide vormen van overlast teruggedrongen kunnen worden. Dit plan wordt uitgewerkt op basis van van het 7-stappenmodel Jeugdaanpak. Hierbij wordt samenhang gezocht tussen preventief (voorkomen van overlast), curatief (de overlast weghalen) en repressief (bijvoorbeeld processen-verbaal uitschrijven) optreden naar (mogelijke) overlastplegers. Zo heeft de politie een aantal weken geleden enkele processen-verbaal opgemaakt tegen overlastgevende scooterrijders. Het plan van aanpak komt te staan onder regie van het Team Integrale Veiligheid, waarbij gesproken wordt met alle betrokken personen en instanties.

Goede eerste stap

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven is blij met de aangekondigde aanpak, maar houdt een slag om de arm: “De overlast duurt al lang en pas nu komt er een plan van aanpak, dat is een beetje laat. Maar beter laat dan nooit. Het is een goede eerste stap. Alles zal afhangen van de inhoud van het plan en of de getroffen maatregelen daadwerkelijk leiden tot minder overlast. Het is een weerbarstige problematiek en ik ben zeer benieuwd hoe ze die denken te gaan oplossen. De SP-fractie zal het in ieder geval scherp in de gaten houden.”