SP stelt vragen over toenemend vliegverkeer boven Boxtel

15 oktober 2018

SP stelt vragen over toenemend vliegverkeer boven Boxtel

De SP-fractie heeft vragen gesteld aan het college over het toenemend vliegverkeer boven Boxtel, met name boven Boxtel Oost. De SP krijgt hierover signalen van steeds meer burgers die overlast ervaren en verontrust zijn. Fractievoorzitter Dave van de Ven stelt dat Boxtel er goed aan zou doen om zich aan te sluiten bij bijvoorbeeld het platform 'Samen op de Hoogte', waarin diverse gemeenten en belangengroeperingen vertegenwoordigd zijn.

Eindhoven Airport
Met name het toenemende vliegverkeer van en naar Eindhoven Airport lijkt verantwoordelijk voor de overlast die mensen in Boxtel ervaren. Vorig jaar werd er in totaal maar liefst 28.658 keer geklaagd over het vlieglawaai. Een cijfer dat weliswaar wordt vertekend door een aantal notoire klagers, maar er kan gerust geconcludeerd worden dat het vlieglawaai een thema is dat steeds meer mensen bezig houdt. In de eerste zes maanden van dit jaar maakten 2,9 miljoen passagiers gebruik van Eindhoven Airport, een stijging van maar liefst 9%. ten opzichte van het eerste halfjaar van 2017. Het is dus niet zo vreemd dat de aan- en wegvliegroutes die ook over Boxtel komen, steeds zwaarder belast worden. De SP-fractie vindt dat de gemeente actiever met de zorg en de klachten van onze burgers aan de slag zou moeten gaan.

Duurzame gemeente?

Fractievoorzitter Dave van de Ven: “Allereerst geldt dat voor de meer principiële vraag of wij als duurzame gemeente niet meer op de rem zouden moeten trappen bij deze ontwikkeling van voortdurend toenemend vliegverkeer en de daaruit vloeiende milieubelasting. Daarnaast vindt de SP dat Boxtel de ontwikkelingen actiever zou moeten volgen en ons moeten aansluiten bij relevante belangengroeperingen, zoals het onlangs opgerichte Landelijk Bewonersbelang Luchtvaart (LBBL) en het platform 'Samen op de Hoogte', waarin diverse gemeenten en belangengroeperingen vertegenwoordigd zijn.”

Reacties

Wat kan je als Inwoner van boxtel oost tegen die vliegtuigherrie doen?????dinsdag 7.1.2020