SP wil duidelijkheid over eigendom en onderhoud van brandgangen

24 oktober 2018

SP wil duidelijkheid over eigendom en onderhoud van brandgangen

De fractie van de SP heeft vragen gesteld aan het college van B&W en Woonstichting St. Joseph over de eigendomssituatie en onderhoud van brandgangen. Er is onduidelijkheid over wie nu eigenaar van de brandgangen is en waar bewoners moeten zijn bij slecht onderhoud, wateroverlast of kapotte verlichting. Volgens fractievoorzitter Dave van de Ven komt duidelijkheid hierover de leefbaarheid ten goede.

Buurtenquêtes
De SP heeft buurtenquêtes gehouden in de wijken Centrum-Breukelen, Selissenwal en is momenteel bezig in Boxtel-Oost. In al deze wijken bestaat er bij bewoners onduidelijkheid over waar ze moeten zijn bij problemen als: soms welig tierend onkruid, wateroverlast, kapotte verlichting, troep die niet opgeruimd wordt enzovoort. Veel onkruid trekt allerlei andere rommel aan. Sommige bewoners vrezen dat hun buurt een achterbuurtje dreigt te worden. Natuurlijk zijn er bewoners die netjes de brandgang schoonhouden, maar er zijn er ook die het niet zo nauw nemen of die vanwege leeftijd of lichamelijke gesteldheid daartoe niet in staat zijn. Dit alles kan leiden tot ergernissen en onenigheid met andere bewoners. Onduidelijk is waar ze met hun klachten naar toe moeten. Volgens bewoners krijgen ze bij de gemeente te horen dat ze bij St. Joseph moeten zijn, maar daar worden ze weer verwezen naar de gemeente.

SP vraagt duidelijkheid en samenwerking gemeente en St. Joseph
De SP wil weten hoe het zit met de eigendomssituatie van brandgangen en wie verantwoordelijk is voor het onderhoud en andere zaken en waar mensen terecht kunnen met hun klachten. Dave van de Ven: “Wij vragen ook aan de gemeente en de woonstichting om de koppen bij elkaar te steken en afspraken te maken zodat bewoners niet meer van het kastje naar de muur gestuurd worden. Dat voorkomt ergernissen en komt de leefbaarheid ten goede.”