Brandgangen huurwoningen meestal eigendom van Sint Joseph

8 november 2018

Brandgangen huurwoningen meestal eigendom van Sint Joseph

In antwoord op vragen van de SP stelt St. Joseph dat de brandgangen van hun  huurwoningen bijna altijd eigendom van de woonstichting zijn. Bij onenigheid over onkruid en rommel in de brandgangen moeten huurders dat in eerste instantie onderling oplossen en kunnen ze eventueel Buurtbemiddeling inschakelen en tot slot St. Joseph. Coördinator van de SP-buurtenquêtes, Willem van Meurs, is blij dat er duidelijkheid is over de eigendomssituatie en verantwoordelijkheden met betrekking tot brandgangen.

Klachten in buurtenquêtes
In de buurtenquêtes die de SP gehouden heeft in Breukelen, Selissenwal en het eerste deel van de wijk Oost werden door bewoners regelmatig klachten gemeld over onkruid, spullen, rommel en slechte verlichting in de brandgangen. Dat alles trekt nog meer rommel aan en een slechte verlichting is bovendien niet bevorderlijk voor de sociale veiligheid. Voor bewoners was het nogal eens onduidelijk waar ze met hun klachten moesten zijn, bij de gemeente of St. Joseph.

Huurders moeten zelf brandgang schoonhouden
In hun antwoord laat St. Joseph weten dat de brandgangen bijna altijd hun eigendom zijn. Er zijn enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld als er koopwoningen achter de huurwoningen liggen. In dat geval is de helft van de brandgang eigendom van de bewoners van de koopwoning. Belangrijk om te weten is dat huurders volgens de Algemene Voorwaarden de verplichting hebben om er voor te zorgen dat de brandgangen vrij toegankelijk en schoon (onkruidvrij) blijven.

Onkruid en rommel in de brandgang
Het komt voor dat er onkruid, rommel en spullen in de brandgang blijft staan. Bij onenigheid daarover met de buren moeten huurders dat in eerste instantie onderling proberen op te lossen. Lukt dat niet, dan kan Buurtbemiddeling ingeschakeld worden, bel 655899 of mail buurtbemiddelingboxtel@contourdetwern.nl. Als dat ook niet tot een oplossing leidt kunnen huurders contact opnemen met Sint Joseph: 659100. De wijkbeheerders van St. Joseph proberen dan te achterhalen van wie de rommel afkomstig is en spreken de huurders daar op aan. Lukt dat echter niet, dan zetten de wijkbeheerders De WOP (WoonOmgevingsPloeg) in om de spullen af te voeren. Dit is een samenwerkingsverband tussen St. Joseph, WSD en gemeente Boxtel.
Als huurders betere verlichting van de brandgangen willen moeten ze contact opnemen met Sint Joseph.

SP-bestuurslid Willem van Meurs, tevens coördinator van de buurtenquêtes is blij met de duidelijkheid: “Bewoners weten nu waar ze met hun klachten en opmerkingen moeten zijn. Hopelijk leidt dit tot minder buurtergernissen en een betere leefbaarheid in de buurten.”