Fietsers en passanten lopen geen gevaar op legionellabesmetting

15 november 2018

Fietsers en passanten lopen geen gevaar op legionellabesmetting

Fietsers en passanten lopen geen gevaar op legionellabesmetting bij de  waterzuiveringsinstallatie van HydroBusiness op het terrein van Vion. Het college van B&W antwoordt op vragen van de SP dat tot nu toe de tijdelijke maatregelen tegen de besmetting afdoende zijn gebleken om verspreiding naar de omgeving te voorkomen. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven is gerustgesteld.

De effectiviteit van de tijdelijke maatregelen worden nader onderzocht
Het college antwoordt dat de precieze oorzaak van de legionellabacterie in de waterzuiveringsinstallatie niet bekend is. Het is bovendien niet aannemelijk dat Vion de Rendac in Son heeft besmet. Het risico op legionellagroei hangt meer samen met biologische waterzuiveringen die vaker worden toegepast in de voedselindustrie. De effectiviteit van de tijdelijke maatregelen wordt nog nader onderzocht en er wordt gewerkt aan definitieve maatregelen om verspreiding naar de omgeving te voorkomen. Het college stelt dat alle belangrijke wetenschappelijk bekende informatie verwerkt wordt in de geldende richtlijnen. Dat hierin het controleren op bronnen zoals in Boxtel en Son niet opgenomen is komt omdat de situatie  bij HydroBusiness uniek was omdat het de eerste keer is dat er een direct verband werd gelegd tussen een dergelijke waterzuivering en legionellabesmetting op afstand. Het college heeft over deze kwestie intensief overlegd met HydroBusiness, GGD, Omgevingsdiens, Vion, en het RIVM.

Fractievoorzitter Dave van de Ven: “Ik ben door het antwoord van het college dat tot stand is gekomen na intensief overleg met deskundigen gerustgesteld. We hebben daarover vragen gekregen van verontruste bewoners uit Lennisheuvel. Het is mooi dat er geen gevaar is voor verspreiding van de besmetting.”