Motie SP: er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van een sociaal maatschappelijk fonds voor senioren

19 november 2018

Er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van een Sociaal Maatschappelijk Fonds voor senioren. Het doel is om meer concrete projecten voor senioren te kunnen opzetten. Dit is het gevolg van een unaniem aangenomen motie die de SP-fractie indiende tijdens de begrotingsbehandeling. Fractievoorzitter Dave van de Ven hoopt van harte dat het fonds er komt.

Meer samenwerking en meer geld voor concrete projecten
In het beleidsprogramma 'Meewerken in tijden van verandering' is als actiepunt opgenomen dat er een agenda moet komen voor het seniorenbeleid. Organisaties hebben aangegeven dat er veel overlap zit in de thema's (wonen, werken, welzijn, en zorg) waar de gemeente en maatschappelijke organisaties mee bezig zijn. Het door de SP gewenste fonds heeft als doel een bijdrage te leveren aan de realisering van een gezamenlijke Seniorenagenda en het organiseren van concrete projecten. De gemeente gaat samen met verschillende Boxtelse partners, zoals bijvoorbeeld Zorggroep Elde, Woonstichting Sint-Joseph, Stichting Ouderen in Regie en de KBO, onderzoeken of een gezamenlijk Sociaal Maatschappelijk Fonds in Boxtel haalbaar is. Het fonds wordt financieel gevoed door de deelnemende organisaties. Ook is het wellicht mogelijk om een financiële bijdrage  te krijgen uit een nieuwe innovatieregeling van het ministerie van VWS.

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven is warm voorstander van een dergelijk fonds: 'Dat fonds moet leiden tot (nog) meer samenwerking tussen de organisaties onderling en de gemeente en tot meer concrete projecten voor senioren. Tevens is het een goede zaak dat er ook op financieel gebied sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid, zodat niet alles afhankelijk is van het gemeentelijke budget. Ik hoop van harte dat het fonds er komt, dat is in het belang van alle senioren.'