SP op de bres voor werkende minima

22 november 2018

SP op de bres voor werkende minima

Er komt een Plan van Aanpak om werkende minima beter te bereiken en minimaregelingen meer bekend te maken. Dat is het gevolg van een unaniem aangenomen motie van de SP-fractie tijdens de begrotingsbehandeling. Fractievoorzitter Dave van de ven vindt het een goede zaak dat er meer aandacht komt voor mensen die een baan hebben maar niet of nauwelijks rond kunnen komen.

Armoedebeleid heeft weinig aandacht voor werkende armen
Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat veel gemeenten werkende minima niet als aparte doelgroep onderscheiden. Het rapport van het SCP heeft de naam gekregen Als werk weinig opbrengt. Gemeenten vinden het moeilijk om minima die niet in de bijstand zitten in beeld te krijgen. Vooral zelfstandigen (zzp'ers) blijven buiten het zicht van de gemeente omdat die over het algemeen niet geneigd zijn om hulp te vragen. Deze groep is niet alleen moeilijk in beeld te krijgen maar ook moeilijk te bereiken. Zij zijn veelal onbekend met het bestaan van gemeentelijke regelingen en hebben angst gestigmatiseerd te worden.

Plan van Aanpak
Armoedebeleid is een speerpunt in het Boxtelse beleidsprogramma Meewerken in tijden van veranderen. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: “Er is al veel gedaan (via krant, website, sociale media, aparte folder, maatschappelijke organisaties) om dit armoedebeleid onder de aandacht te brengen. De SP-fractie heeft daar voortdurend op gehamerd en het niet gebruik van sociale voorzieningen is in de loop der jaren flink teruggedrongen. Die acties zijn echter niet apart gericht op werkende minima. Daar komt nu met het Plan van Aanpak verandering in. Onze wethouder Eric van den Broek was blij met de motie en gaat onmiddellijk werk maken van het Plan van Aanpak. Ik hoop dat dit ertoe leidt dat ook werkende minima en zzp'ers meer gebruik zullen gaan maken van een aantal sociale regelingen waar ze gewoon recht op hebben.”