SP verspreidt 1600 pamfletten in Breukelen

3 december 2018

SP verspreidt 1600 pamfletten in Breukelen

SP-vrijwilligers verspreiden deze dagen 1600 pamfletten in de wijk Breukelen. Hierin worden buurtbewoners geïnformeerd over wat er met hun opmerkingen en klachten in het kader van de buurtenquête van buurtbewoners gedaan is en wat dat heeft opgeleverd. De coördinator van de buurtenquêtes, Willem van Meurs, is tevreden over de genomen maatregelen van de gemeente.

Acties ondernomen door de SP
Naar aanleiding van de buurtenquêtes heeft de SP een aantal brieven aan het college van B&W geschreven. Bijvoorbeeld over een aantal overlastsituaties, zoals bij Duinendaal (jongeren La Salle, processiepark) en in de Spoorstraat/Brugstraat (overlast arbeidsmigranten voormalig Blancacomplex). We hebben een brief geschreven over buurtergernissen als onkruid, rommel in brandgangen, slechte stoepen, verkeersonveiligheid, te weinig parkeerplaatsen, overlast van bomen en dergelijke. Maar ook hebben we de wens voor beter onderhoud van speelplekken en voor nieuwe speelvoorzieningen, onder andere in de F. Staelstraat en Van Ranststraat, politiek aangekaart. Verder hebben we contacten gelegd met diverse jongerengroepen en hun ideeën en wensen bij de gemeente neergelegd.

Concrete resultaten
Naar aanleiding van onze brieven is actie ondernomen door de gemeente als gevolg waarvan de overlast bij Duinendaal en de Spoorstraat/Brugstraat minder is geworden. Rondom de overlast van arbeidsmigranten wordt door de gemeente nieuw beleid ontwikkeld om regels te maken met betrekking tot de huisvesting en het gedrag van deze groep. Op ons verzoek is het Servicepunt Openbare Ruimte weer in het leven geroepen waar mensen met hun klachten over de openbare ruimte terecht kunnen. In dit verband is een grote boom op de hoek van de Hertogenstraat en de Jan van Brabantstraat vanwege worteloverlast door de gemeente verwijderd. Het Speelruimteplan wordt geactualiseerd en er zal ook aandacht zijn voor nieuwe speelplekken. Mede als gevolg van onze brief zijn de openingsuren van jongerencentrum B-town uitgebreid en is er een extra ruimte beschikbaar gesteld. En het jongerenwerk gaat met de genoemde jongerengroepen bekijken of hun ideeën haalbaar zijn en er meer activiteiten voor en met jongeren georganiseerd kunnen worden.

Waar kunnen mensen terecht bij klachten en/of goede ideeën?
In het pamflet laat de SP met telefoonnummers en e-mailadressen ook zien waar mensen terecht kunnen bij klachten over de openbare ruimte, overlastsituaties, speelplekken, vermoedens van een drugspand en onkruid en troep in brandgangen. Ook is te lezen waar buurtbewoners terecht kunnen als ze goede ideeën hebben om de leefbaarheid van de wijk te verbeteren. Dit alles is te zien in onderstaande link.

Coördinator buurtenquêtes Willem van Meurs is best tevreden over de resultaten: “ De gemeente toont haar goede wil en heeft enkele zaken snel opgepakt. Dat wordt zeer gewaardeerd door de bewoners en leid tot een verbetering van de leefbaarheid. In dit geval kunnen we zeker spreken van een 'Meewerkend Boxtel'. “