Busjes pakketdiensten rijden over fietspaden in Boxtel-Oost

14 januari 2019

Busjes pakketdiensten rijden over fietspaden in Boxtel-Oost

Buurtbewoners hebben de SP erop attent gemaakt dat er regelmatig bestelbusjes en personenauto's over drukke fietspaden in Boxtel-Oost rijden. Fractievoorzitter Dave van de Ven vraagt aan het college van B&W om ook hier ter wille van de verkeersveiligheid een einde aan te maken.

Naar aanleiding van onze eerdere brief en de berichtgeving daarover in de media over het ongewenste rijgedrag op stoepen van de Baanderherenweg van chauffeurs van bestelbusjes van pakketdiensten hebben buurtbewoners rond de Hobbendonkseweg, Dr. de Brouwerlaan en Oosterpad ons geattendeerd op een vergelijkbare situatie in Boxtel-Oost. De SP-fractie verzoekt het college om ook deze situatie te betrekken bij de artikel 37-vragen die wij in de eerste brief gesteld hebben.

Fietspaden Dr. de Brouwerlaan en Maastrichtsestraat
Door buurtbewoners is geconstateerd dat met regelmaat personenauto's en bestelbusjes van pakketdiensten over het tweerichtingenfietspad rijden vanaf de Hobbendonkseweg richting Dr. de Brouwerlaan/Hendrik Verheeslaan. Aan dit drukke fietspad liggen twee scholen. De personenauto's parkeren vaak bij de Jongeren Ontmoetings Plek (JOP).
De bestelbusjes gaan kennelijk nog verder. Geconstateerd is in minimaal één geval dat een bestelbusje van een pakketdienst vanuit de Hobbendonkseweg het genoemde fietspad is ingereden en daarna bij de splitsing met het fietspad van de Maastrichtsestraat linksaf is ingeslagen naar winkelcentrum Oost waar waarschijnlijk ook nog een pakket afgeleverd moest worden. Daar is het busje omgekeerd en via het voetpad langs de woningen van het Oosterpad naar de Hendrik Verheeslaan gereden. Een buurtbewoner heeft ter plekke een foto van het busje gemaakt.

Sluiproute

Fractievoorzitter Dave van de Ven: “Kennelijk wordt de route over de twee fietspaden als sluiproute gebruikt om te voorkomen dat chauffeurs een stukje moeten omrijden om hun pakketten af te leveren. Wij vinden dat onaanvaardbaar, met name uit het oogpunt van de verkeersveiligheid. Het zijn drukke fietspaden met in de buurt meerdere scholen. Daarom doen wij een beroep op het college om maatregelen te nemen die het auto's en bestelbusjes onmogelijk maakt om nog langer over deze fietspaden te rijden.”