Gescheiden fietspaden zijn beste optie voor veiligheid Baanderherenweg

4 februari 2019

Gescheiden fietspaden zijn beste optie voor veiligheid Baanderherenweg

De SP-fractie staat op het standpunt dat de aanleg van twee gescheiden fietspaden op de Baanderherenweg de beste oplossing is voor het wegnemen van de verkeersonveiligheid voor fietsers. Fractievoorzitter Dave van de Ven vraagt aan het college om deze mogelijkheid te onderzoeken.

Borden helpen niet
In het voorjaar van 2018 heeft de SP vragen gesteld over enkele verkeerssituaties in de wijk Selissenwal. Een van de vragen betrof de verkeersonveiligheid van de Baanderherenweg, met name voor fietsers. Het college heeft toen toegezegd om dit onderwerp nader te bestuderen om met een oplossing te komen. Later hebben we begrepen dat het college hierover contact heeft gehad met de Fietsersbond. Deze is er voorstander van om middels borden de automobilist te wijzen op de situatie. Dat gaat dan over onder andere afstand bewaren en snelheid. De SP-fractie vreest dat deze bebording niet in staat zal zijn om de onveiligheidsgevoelens bij fietsers weg te nemen. Deze zullen uit blijven wijken naar het trottoir, hetgeen wat ons betreft een ongewenste situatie blijft.

Gescheiden fietspaden helpen wel
Van steeds meer bewoners van Selissenwal krijgen wij te horen dat er eigenlijk maar één afdoende oplossing is, namelijk het aanleggen van gescheiden fietspaden aan beide kanten van de weg. De ruimte daarvoor is aanwezig en het is voor de verkeersveiligheid de beste optie. Bovendien wordt het voor geparkeerde auto's gemakkelijker om achteruit te steken op de weg. En de fietsers hoeven niet meer uit te wijken naar het trottoir. Bovendien zou het de mogelijkheid bieden om tegelijkertijd fysieke maatregelen te nemen om er voor te zorgen dat busjes van pakketdiensten niet meer op de trottoirs kunnen komen.

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: “Het college wil een oplossing die niet al te veel geld kost. De SP is echter van mening dat dit de beste oplossing is en dat verkeersveiligheid best iets mag kosten. Daarom heeft onze fractie gevraagd om ook deze optie te onderzoeken en daarbij aan te geven wat de kosten en de dekkingsmogelijkheden zijn.”