Lokaal gewortelde bedrijven willen zoveel mogelijk in Boxtel uitbreiden

6 februari 2019

Lokaal gewortelde bedrijven willen zoveel mogelijk in Boxtel uitbreiden

In 2018 gaven ondernemers een stevig signaal af dat er een ruimtegebrek ontstaat op de Boxtelse bedrijventerreinen. Naar aanleiding daarvan is door onderzoeksbureau Stec in kaart gebracht welke ruimtevraag er de komende jaren wordt verwacht. SP-wethouder Eric van den Broek zegt dat dit onderzoek de gemeente helpt in de komende gesprekken met de regiogemeenten.

Vijf hectare nodig voor de komende vijf jaar
De invulling van bedrijventerreinen gaat via de Provincie. In december 2018 verscheen de provinciale prognose voor bedrijventerreinen.

Van den Broek: “Hoewel de provinciale prognose een beeld geeft van de regionale vraag, is dat nog geen vertaling hoe zich dat lokaal verhoudt. Met deze behoeftepeiling geven we daar een kwalitatieve invulling aan. Dit helpt ons in de gesprekken in de regio die in februari plaatsvinden.”
Uit de Boxtelse peiling blijkt dat voor de komende vijf jaar een vraag wordt verwacht van circa vijf hectare dat oploopt tot 2030 naar negen hectare. Dat kan echter hoger uitvallen, aldus Stec in het rapport.

Lokaal gewortelde bedrijven willen in Boxtel blijven
Juist op bedrijventerreinen zoals in de gemeente Boxtel, waar veel lokaal gewortelde bedrijven zijn, kan de ruimtebehoefte hoger uitpakken. Bij ruimtegebrek verplaatsen naar een andere plek in de regio is voor deze bedrijven helemaal niet wenselijk. De wethouder: “Ook uit mobiliteits- en duurzaamheidsoogpunt moeten we concluderen dat dit niet wenselijk is. Nu gaan werknemers op de fiets naar het werk, bij verplaatsing van een bedrijf moet dat noodgedwongen vaak per auto, dus minder duurzaam.”