Sociale Kaart operationeel voor zomervakantie

28 februari 2019

Sociale Kaart operationeel voor zomervakantie

Naar aanleiding van vragen van SP-raadslid Hamid Omair heeft wethouder Eric van den Broek toegezegd dat er nog voor de zomervakantie een duidelijke en volledige Sociale Kaart van Boxtel komt. Daarmee moet er een einde komen aan de onduidelijkheid over allerlei regelingen op het gebied van het sociale domein.

Nog steeds veel onbekendheid over sociale regelingen
De SP-fractie heeft de afgelopen maanden vele gesprekken gevoerd via buurtenquêtes, jongerengroepen, maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers van moeilijk bereikbare groepen in de samenleving. Er blijkt nog veel onbekendheid te bestaan in de wirwar van sociale regelingen. Er is behoefte aan informatie hierover, met name bij kwetsbare groepen zoals allochtonen, senioren en mensen met een smalle beurs. Overigens besteedt de gemeente al veel aandacht aan het bereiken van deze groepen. Zo is er een nieuwe folder over het armoedebeleid, worden er door de wethouder huiskamerbijeenkomsten georganiseerd, is er veelvuldig overleg met organisaties en de adviesraad en verschijnen er artikelen in de krant.

Raadslid Hamid Omair: “Toch is dit niet genoeg. Met name organisaties wijzen op het ontbreken van een duidelijke Sociale Kaart van Boxtel. Dit is voor mij aanleiding geweest om hierover in het vragenuurtje in de gemeenteraad vragen te stellen.”

'Sociale Kaart moet einde maken aan onduidelijkheid'
SP-wethouder Eric van den Broek in zijn antwoord: “De Sociale Kaart moet eenduidig en volledig zijn en moet een einde maken aan de onduidelijkheid over sociale regelingen in onze gemeente. We gaan de kaart dit voorjaar lanceren en voor de zomervakantie zal hij toegankelijk zijn voor alle inwoners van Boxtel. Het probleem van de taalbarrière wordt door ons onderkend. Daar wordt aan gewerkt middels een aanbod voor laaggeletterden, taalmaatjes en het taalhuis. Zo proberen we zoveel mogelijk mensen te bereiken in het kader van sociale duurzaamheid dat een speerpunt van dit college is.”