Wethouder Eric van den Broek lanceert Hoge Nood Campagne

13 februari 2019

Wethouder Eric van den Broek lanceert Hoge Nood Campagne

Foto: SP

Mede op initiatief van de Boxtelse SP-fractie heeft wethouder Eric van den Broek van Economie & Centrum vanochtend samen met centrummanager Berry Dankers, winkelier Petra Essens van Dreamz Mode en Diny Stolvoort namens de Boxtelse senioren, de Hoge Nood Campagne gelanceerd. De Hoge Nood campagne is een initiatief van de Maag-Lever-Darm stichting om een heel netwerk aan plekken beschikbaar te hebben, waar mensen naar de wc kunnen. In alle Boxtelse winkelcentra hebben winkeliers en gemeente de handen ineen geslagen om voldoende openbare toiletten beschikbaar te hebben.

1 op de 4 mensen
Er zijn daarbij ook plekken waar mensen die slecht ter been zijn terecht kunnen. ‘Volgens de Maag-Lever-Darm stichting heeft maar liefst één op de vier mensen buikproblemen of last van incontinentie’, zegt wethouder Eric van den Broek over de actie. ‘Als die mensen niet weten dat er toiletten in de buurt zijn, gaan ze niet de straat op of korter ergens naartoe.’

Mislopen omzet
Op de 2 miljoen buikpatiënten en anderhalf miljoen blaaspatiënten, zijn dit dus ruim 800.000 mensen die vaker naar buiten zouden willen, de stad in, maar niet doen. ‘Net als alle andere mensen willen ze winkelen, maar zonder toilet in de buurt kiezen ze waarschijnlijk vaker voor online shoppen’, aldus Van den Broek. Uit onderzoek blijkt daarbij dat hoe minder toiletten er zijn, des te korter mensen in het centrum blijven. En des te meer omzet winkeliers mislopen: 1% korter verblijf is 1,3% mislopen aan omzet.

Onderscheidend
In Boxtel hebben de gemeente en winkeliers een campagne opgestart, om toiletten in winkels en openbare gebouwen (zoals het gemeentehuis) open te stellen. ‘Ik ben er als wethouder Economie en Centrum heel trots op dat winkeliers hiervoor de handen ineen hebben geslagen. De winkelgebieden in Boxtel (naast het Boxtelse centrum, doen ook Liempde, Selissenwal en Oosterhof volop mee), onderscheiden zich hiermee echt ten opzichte van andere winkelgebieden in de regio.’

De wethouder plakte samen met onderneemster Petra Essens van Dreamz Mode vanochtend de eerste sticker op de gevel, om te laten zien dat daar een toilet beschikbaar is. In heel Boxtel zullen deze stickers zichtbaar zijn.

Reacties

Wat een fantastisch idee!! Hopelijk wordt hier nu eens door heel veel mensen positief op gereageerd. Door mij wel in elk geval. Bedankt.