Boxtelse jongeren naar klimaatmars in Amsterdam

12 maart 2019

Boxtelse jongeren naar klimaatmars in Amsterdam

Foto: SP

40.000 deelnemers telde de Eerlijke Klimaatmars op 10 maart in Amsterdam. Onder hen een delegatie van lokale SP'ers uit verschillende gemeenten en een tiental Boxtelse jongeren die met de gratis SP-bus meegingen. De mars was bedoeld om politici ervan te laten doordringen dat haast geboden moet worden met echte, duurzame en eerlijke maatregelen om voor een schone aarde te zorgen voor komende generaties. Ook SP-raadslid Frans Sannen was van de partij.

Eerlijke belasting op energieverbruik
De SP is voorstander van klimaatrechtvaardigheid: de grote vervuilers (waaronder Shell) moeten veel meer belasting op energie gaan betalen, zodat de kosten niet voor rekening van gewone mensen komen. De deelnemers aan de mars waren het eens: zij eisten een CO2-belasting op het energieverbruik, zodat vervuilende bedrijven veel meer dan nu gaan betalen. Dat er nu iets aan gedaan moet worden bleek ook uit een protestbord uit Boxtel: Langer wachten is het klimaat ver(kr)achten.

Grootste Nederlandse klimaatmars ooit
De stromende regen kon het enthousiasme van de deelnemers niet temperen. Raadslid Frans Sannen deelde gratis krentenbollen (van bakkerij de Leier) en appeltjes uit. Met een bord met 'Boxtel' erop was de groep duidelijk herkenbaar voor iedereen. Er werd geroepen: 'Waar is het draagvlak?' En geantwoord: 'Wij zijn het draagvlak!' Shell kreeg, als een van de grootste vervuilers die amper belasting betalen, regelmatig een middelvinger. Enkele jongeren riepen: 'We gaan de Dam bezetten om Rutte af te zetten'. Kortom: het was een geslaagde manifestatie en met 40.000 deelnemers de grootste klimaatmars ooit in Nederland. En Boxtel was aanwezig bij deze historische gebeurtenis.