SP start in Boxtel petitie voor verlaging van de energierekening

11 maart 2019

SP start in Boxtel petitie voor verlaging van de energierekening

Foto: SP

De SP is een landelijke actie gestart voor verlaging van de energierekening. Eenieder die vindt dat de grote vervuilers eerlijk belasting moeten gaan betalen en dat de energierekening voor gewone mensen omlaag moet, kan de petitie ondertekenen op sp.nl/energie. SP-voorzitter Willem van Meurs roept mensen op om de petitie massaal te ondertekenen.

4000 energiefolders
De SP Boxtel verspreidt de komende weken 4000 folders waarin mensen opgeroepen worden om de petitie te ondertekenen. Op zaterdagmiddag werd door vrijwilligers huis-aan-huis in Boxtel-Oost aangebeld en honderden folders met het bekende schuursponsje afgegeven. Veel mensen klaagden aan de deur over de hoge energierekening en er waren veel positieve reacties over de SP-actie. Velen lieten dan ook weten dat ze de petitie zouden tekenen.
Op 20 maart zijn de verkiezingen. Die gaan over de provincie maar ook over het kabinet Rutte.

Voorzitter Willem van Meurs: “Als de kabinetspartijen in de Eerste Kamer hun meerderheid verliezen (de provinciale statenleden kiezen in mei een nieuwe Eerste Kamer) kan er een begin gemaakt worden in de richting van een eerlijke energiebelasting. Daarom roep ik mensen op om deze petitie massaal te ondertekenen.”

Energierekening fors gestegen
Per 1 januari is de energierekening voor huishoudens flink gestegen. Gemiddeld met 334 euro volgens het CBS. Intussen worden grote vervuilers als Shell door het kabinet Rutte gematst en betalen ze amper belasting over hun energieverbruik. Shell maakte afgelopen jaar ruim 18 miljard winst. Huishoudens betalen nu 170 keer meer energiebelasting op elektriciteit en 23 keer meer op gas dan grote bedrijven. Dat is onbestaanbaar, onrechtvaardig en onnodig. De energierekening kan omlaag als we grote vervuilers gewoon eerlijk belasting laten betalen. Onder andere met de petitie probeert de partij deze onrechtvaardige situatie om te keren en wil hiermee politieke partijen en het kabinet onder druk zetten.