Opening Insectenhotel, na Huiskamerbijeenkomst Wethouder

4 juni 2019

Opening Insectenhotel, na Huiskamerbijeenkomst Wethouder

Foto: SP

In april 2018 is het plantsoen Kloosterweide nabij Duinendaal mooi ingericht op verzoek van enkele buurtbewoners. Het idee ontstond een paar maanden daarvoor in een door wethouder Eric van den Broek georganiseerde huiskamerbijeenksomt. Vanaf april 2018 organiseerde de buurt ook het tuinonderhoud. Enkele maanden geleden diende de buurt bij het Waterschap De Dommel en de gemeente een verzoek in voor een insectenhotel, omdat zij zich zorgen maken over de bijenstand en de biodiversiteit. Dat verzoek werd gehonoreerd. Wijkwethouder Eric van den Broek opende daarom afgelopen week samen met bewoners het Insectenhotel met de naam De Verbinding.

Nieuwe aanplant
Door de droogte van 2018 heeft een aantal planten uit de buurttuin het niet gered. In overleg met de hovenier hebben buurtbewoners nieuwe planten uitgezocht die specifiek goed zijn voor bijen en vlinders. Eric van den Broek tijdens de onthulling van het Insectenhotel: ‘ Nu maar hopen dat de nieuwe aanplant het gaat redden, want we hebben opnieuw te maken met droogte. Om die reden is de locatie inmiddels ook opgenomen in de waterronde van de gemeente –voor bomen en planten-.’

De wethouder complimenteerde de buurtbewoners met de zelfwerkzaamheid en als dank trakteerde hij de bewoners samen met Wijkmakelaar Werner van der Velden op lekkere koffiebroodjes. Het Waterschap en de Gemeente betaalden ieder de helft voor het Insectenhotel.