Teleurstellende uitslag Europese verkiezingen

4 juni 2019

Teleurstellende uitslag Europese verkiezingen

De verkiezing van het Europese Parlement is voor de SP uitgelopen op een grote teleurstelling. Landelijk ging de partij terug naar 4% van de stemmen en dat betekent dat de SP nul zetels behaalde en niet langer meer vertegenwoordigd zal zijn in het Europese Parlement. Ook in Boxtel werd fors verloren.

In Boxtel werd de PvdA de grote winnaar, evenals dat landelijk het geval was. De sociaaldemocraten wonnen in onze gemeente afgetekend met 22% van de stemmen, op ruime afstand gevolgd door VVD, CDA, FvD, GroenLinks en D66. De SP werd met 543 stemmen (6,2%) de zevende partij in Boxtel.

Afdelingsvoorzitter Willem van Meurs: “De grootste twee oorzaken zijn de slechte campagne en het feit dat veel SP-sympathisanten niet zijn gaan stemmen. Uit onderzoek blijkt dat de helft van onze stemmers thuis zijn gebleven. Er zal nu een grondige evaluatie in de partij plaatsvinden en een koerswijziging is nodig om weer te herstellen. Ik heb er wel vertrouwen in dat ons dat lukt.”