Motie SP over seniorenbeleid unaniem aangenomen

31 oktober 2019

Motie SP over seniorenbeleid unaniem aangenomen

Een motie van de SP-fractie om als gemeente 20.000 euro te storten in het Sociaal Maatschappelijk Fonds Senioren werd in de begrotingsbehandeling unaniem aangenomen. Volgens fractievoorzitter Dave van de Ven moet dit dienen als aanjager voor andere organisaties om ook geld in het fonds te steken, zodat het Boxtelse seniorenbeleid op een goede manier uitgevoerd kan worden.

'Samen ouder worden in Boxtel'
Een werkgroep van ouderen heeft onlangs samen met de gemeente de nota 'Samen ouder worden in Boxtel' geschreven. Deze nota biedt een kans om als Boxtelse organisaties gezamenlijk de schouders te zetten onder de seniorenagenda. De landelijke overheid trekt zich steeds verder terug om zo lokale gemeentelijke samenwerkingen te stimuleren. Het ministerie van VWS heeft aangekondigd in 2019 met een innovatieregeling te komen waar nieuwe lokale projecten mede uit gefinancierd zouden kunnen worden. De oprichting van het Sociaal Maatschappelijk Fonds kan een stimulering zijn om hier aanspraak op te maken.

20.000 euro voor Sociaal Maatschappelijk Fonds Senioren
Dankzij de SP-motie komt er nu 20.000 euro aan werkkapitaal in het fonds.

Fractievoorzitter Dave van de Ven: “Vorig jaar is na een motie van onze fractie een onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een Sociaal Maatschappelijk Fonds Senioren. Nu is het tijd om door te pakken, zodat het initiatief daadwerkelijk van de grond komt. Die 20.000 euro is een eerste aanzet en bedoeld om andere organisaties ook financieel in te laten stappen. Ik heb goede hoop dat dit gaat lukken.”

Wethouder van den Broek is verheugd over financiële injectie
Het college heeft van de gemeenteraad ook nog opdracht gekregen om met verschillende partners te zorgen voor werkafspraken voor het beheer en het voeden van het fonds.
SP-wethouder Eric van den Broek is politiek verantwoordelijk voor het ouderenbeleid: “Ik hoop dat deze financiële injectie een versnelde uitvoering van de seniorenagenda mogelijk maakt. Tevens hoop ik dat er een nog betere samenwerking van vrijwilligers, professionals en organisaties komt op het gebied van ouderenbeleid. We gaan er als gemeente, samen met alle betrokkenen, alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen.”