SP stelt vragen over nieuwe manier bladinzameling

29 oktober 2019

SP stelt vragen over nieuwe manier bladinzameling

Foto: SP

De SP-fractie heeft vragen gesteld aan de gemeente over de nieuwe manier van inzameling van bladeren die in de herfst van de bomen afkomen. Zonder er met de inwoners over te communiceren heeft de gemeente het systeem van de bladkorven, waar mensen tevreden over waren, drastisch veranderd. Daar is veel onduidelijkheid, onvrede en onbegrip over ontstaan.

Buurtenquête Boxtel-Oost
Bij de huis-aan-huis buurtenquête van de SP in Boxtel-Oost zijn veel klachten geuit over het veranderde systeem van inzamelen van bladafval. Bij navraag bij de gemeente kregen mensen te horen dat ze geen bladkorven meer kregen, maar dat ze de bladeren moeten verzamelen op grasveldjes in de buurt, waarna de gemeente ze komt ophalen.

Fractievoorzitter Dave van de Ven: “Mensen waren tevreden over het oude inzamelingssysteem met bladkorven. Het is ons niet duidelijk waarom de gemeente kennelijk gekozen heeft voor een andere manier van inzameling. Het verschil met vorig jaar is nu wel erg groot. Zo staan er in de grote wijk Oost nog maar twee bladkorven, terwijl er in Liempde zeventien staan. Een van de nadelen van het nieuwe systeem is dat bij een stevige wind de bladeren weer verspreid worden en de tuinen en woningen inwaaien.”

Vragen SP
Omdat de gemeente hierover niet goed gecommuniceerd heeft met de inwoners heeft dit geleid tot veel onduidelijkheid, onrust en onbegrip. Daar zijn mensen echt boos over, dat had anders gemoeten. Om duidelijkheid te krijgen heeft de SP-fractie de volgende vragen aan de gemeente gesteld:

1. Waarom is de oude manier van inzameling vervangen door de huidige en hoe ziet dit nieuwe systeem er exact uit?
  2. Waarom is deze nieuwe manier van inzameling niet gecommuniceerd met de bevolking?
  3. Worden de inwoners hiervan alsnog op de hoogte gesteld?
  4. Op welke termijn worden de bladeren door de gemeente ingezameld?
  5. Komt er een evaluatie van het nieuwe inzamelingssysteem?