h

Schimmelprobleem woning Boxtel-Oost eindelijk opgelost na brief SP Hulpdienst

14 november 2019

Schimmelprobleem woning Boxtel-Oost eindelijk opgelost na brief SP Hulpdienst

Foto: SP

Een hardnekkig schimmelprobleem in een woning in Boxtel-Oost is mede dankzij de tussenkomst van de SP Hulpdienst eindelijk opgelost. De huurder had veel last van ernstige schimmelvorming in bad- en slaapkamer, hetgeen ook stankoverlast veroorzaakte. Hulpdienstmedewerker Willem van Meurs vindt dat JOOST dit veel eerder had moeten oplossen.

Buurtenquête
De klachten waren al vanaf 2015 doorgegeven aan de toenmalige Woonstichting Sint Joseph. In 2018 heeft de huurder Stichting Boodschappenbank ingeschakeld die hulp biedt aan kwetsbare mensen. Toen kwam er meer aandacht voor het probleem. Echter, ondanks de goede bedoelingen van JOOST en getroffen maatregelen (schimmel afhalen, schilderen van muren/plafond, vochtafzuiger in douche), kwam de schimmel telkens terug en werd alleen maar erger. Bij de buurtenquête werden wij door de huurder geconfronteerd met de schimmelvorming/stank en de problemen die dat opleverde voor de toch al slechte gezondheid van de huurder. Naar aanleiding hiervan heeft de Hulpdienst een brief geschreven aan JOOST. 

Eindelijk oplossing
In de brief suggereert Willem van Meurs dat de schimmelvorming wel eens veroorzaakt zou kunnen worden door bijvoorbeeld een lekkage van de leidingen in de spouwmuur. Dat vermoeden werd versterkt door het enorme waterverbruik van de huurder, op jaarbasis zo'n 400 kuub. Ook Brabant Water had al laten weten dat er iets goed mis was. Het NIBUD heeft berekend dat het gemiddelde verbruik van een eenpersoonshuishouden 46 kubieke meter is. Er ging weer enige tijd overheen voordat JOOST een vervolgonderzoek en maatregelen liet uitvoeren. Helaas hielpen die weer niet. Uiteindelijk, na weer vele maanden, werd besloten om de muur in de badkamer (gedeeltelijk) te slopen. Toen kwam de aap uit de mouw: kapotte en verrotte leidingen en een door en door natte spouwmuur en water dat door een lek in het  dak de spouwmuur in sijpelde. Alles is nu vervangen en de schimmel is verdwenen.

Willem van Meurs: “Dit probleem had natuurlijk veel eerder opgelost moeten worden. Het leefgenot van deze huurder is lange tijd ernstig aangetast geweest. Bovendien is er sprake van slechte communicatie van JOOST naar de huurder en naar ons toe. Wij hebben nog steeds geen antwoord gehad op onze brief van 27 juni, al is inmiddels toegezegd dat we nog antwoord krijgen. Het zou JOOST sieren als de huurder het teveel betaalde aan waterverbruik gecompenseerd krijgt.”

Reactie toevoegen

U bent hier