Wethouder Van den Broek opent initiatief OV OpStapDag Senioren

18 november 2019

Wethouder Van den Broek opent initiatief OV OpStapDag Senioren

Foto: SP

Afgelopen woensdag opende SP-wethouder Eric van den Broek in Gemeenschapshuis De Rots de OV OpStapDag. De OV OpStapDag is een informatie-ochtend voor senioren, waarbij 65-plussers kennis kunnen maken met alle facetten van het openbaar vervoer en de werking van de OV-chipkaart. Voor een bomvolle zaal in De Rots trapte wethouder Van den Broek dit initiatief om meer senioren in het openbaar vervoer te krijgen af.

Tijdens de ochtend konden senioren op een ontspannen manier gratis (opnieuw) kennismaken met het openbaar vervoer. Het programma bestond uit:

• Een uitleg door OV-gidsen van Reizigers Overleg Brabant en vrijwilligers van de buurtbus
  • Rondleiding en busrit in een Arriva-bus
  • Persoonlijk reisadvies
  • Deelnemers kregen een gratis persoonlijke OV-chipkaart

Vervoer Senioren speerpunt
Wethouder Eric van den Broek gaf in zijn inleiding uitleg over het initiatief: ‘De afgelopen maanden hebben we heel intensief gesprekken gevoerd met ouderenvertegenwoordiging over ouder worden in Boxtel en welke voorzieningen dan belangrijk zijn. Een van de allerbelangrijkste speerpunten die we daar steeds weer terughoorden is het vraagstuk van het vervoer. Je kunt nog zoveel organiseren, nog zoveel voorzieningen hebben, het blijft een vraagstuk hoe mensen van A naar B komen. Zeker mensen die vaak slecht ter been zijn.

Wirwar aan vervoerssystemen
In het verleden was het voor senioren vaak al moeilijk om de weg te vinden in de wirwar van openbaar vervoer systemen. Bus, trein, vraagafhankelijk vervoer en in grote steden tram en metro. In het afgelopen decennia zijn ontwikkelingen nog eens harder gegaan door digitalisering en het verder verfijnen van vervoersmogelijkheden.

Initiatief OV OpStapDag
Eric van den Broek: ‘Daarom hebben we het initiatief genomen om de OV OpStapdDag in Boxtel te organiseren, om zo mensen in de gelegenheid te stellen om alles te weten te komen over hoe het openbaar vervoer werkt. Met collectieve informatie, maar ook een antwoord op uw individuele vragen. Ik ben blij met de grote opkomst vandaag, we hebben meer dan honderdtwintig aanmeldingen gehad. Hopelijk leidt het ertoe dat de deelname aan het openbaar vervoer hiermee wat wordt vergemakkelijkt, op een laagdrempelige, maar ook gezellige manier. Het moet uiteindelijk leiden tot nog meer meedoen in onze samenleving.’

De OV OpStapDag krijgt op donderdag 21 november een vervolg in het Ursulagebouw, als mensen zich voor vragen of hulp op het gebied van het openbaar vervoer kunnen melden bij Loket Wegwijs.