Gemeente gaat plan vervanging essenbomen in de Vorsenpoel weer oppakken na vragen SP

24 januari 2020

Na vragen van de SP-gemeenteraadsfractie gaat de gemeente nog voor deze zomer het plan weer oppakken om de essenbomen in de Vorsenpoel, ter hoogte van de nummers 42 tot en met 84, te vervangen door andere bomen. De gemeente had indertijd de bewoners beloofd om daar na de zomer van 2018 mee te beginnen, maar daar is vanwege capaciteitsgebrek en andere prioriteiten niets van terechtgekomen. Bewoners werden daarover niet geïnformeerd. Een uitermate slechte zaak, aldus coördinator buurtenquêtes Willem van Meurs.

Buurtenquête
Bij onze buurtenquête in de Vorsenpoel hebben diverse bewoners ons aangesproken over het plan van de gemeente om de essenbomen in het gedeelte van nummer 42 tot en met 84 te gaan vervangen door andere bomen. Dit vanwege wortelopdruk en matige conditie van de bomen. Op 15 mei 2018 hebben ze daarover een Nieuwsbrief van de gemeente ontvangen. Hierin werd aangekondigd dat het plan na de zomervakantie van 2018 uitgevoerd zou worden. Daar is echter niets van terecht gekomen en bewoners zijn hierover niet geïnformeerd. Ook reageerde de gemeente niet meer op mails van bewoners.

Antwoord gemeente op vragen SP
Op onze vraag waarom het plan nog steeds niet is uitgevoerd antwoordt de gemeente: 'Nadat het in 2018 opgestelde plan is gepresenteerd kwamen er vanuit de bewoners aanvullende vragen en wensen die met name betrekking hadden op parkeerruimte en parkeerdruk in de straat. Het plan is stil komen te liggen om te kunnen onderzoeken of en hoe we aan die vragen en wensen tegemoet kunnen komen. Als gevolg van onvoldoende capaciteit en andere prioriteiten binnen beheer en uitvoering is het plan naar de achtergrond verschoven.'

Op de vraag over de slechte communicatie geeft de gemeente het volgende antwoord: 'Door de grote werkvoorraad en andere prioriteiten is dit project met daarbij behorende planning en communicatie helaas blijven liggen.'

Op onze vraag over de uitvoering van het plan komt het volgende antwoord: 'Jazeker. Het plan wordt in 2020 opnieuw opgepakt en de bewoners zullen hier nog in de eerste helft van dit jaar weer over worden geïnformeerd.'

Pamflet
De SP heeft een pamflet onder de bewoners verspreid en hen geïnformeerd over het antwoord van de gemeente.

Willem van Meurs: 'Het antwoord van de gemeente is ronduit teleurstellend te noemen. Op zijn minst had men de bewoners over de vertraging moeten informeren en het niet reageren op mails is onaanvaardbaar. Dit is slecht voor het imago van de gemeente en is in strijd met Meewerkend Boxtel, zoals het motto van de gemeente luidt.'