Gemeente vindt verder onderzoek naar preventie legionella niet noodzakelijk

7 februari 2020

Gemeente vindt verder onderzoek naar preventie legionella niet noodzakelijk

Er is  geen verder onderzoek nodig naar preventie van legionella bij Boxtelse afvalwaterzuiveringsinstallaties. Dat antwoordde wethouder Lestrade op een vraag van SP-raadslid Frans Sannen.  Deze stelde de vraag naar aanleiding van een nieuw onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (RIVM), waarin aangetoond werd hoe legionella zich ook via kleine waterdruppels naar de omliggende omgeving kan verspreiden. De maatregelen die HydroBusiness onlangs heeft getroffen zijn afdoende, aldus de wethouder.

Aanpassingen bij HydroBusiness
Bij HydroBusiness, dat op het terrein van Vion staat, heeft naar aanleiding van de problemen in het verleden de volgende twee aanpassingen gedaan: overkapping van het bassin met een drijvende afdekking en het bestrijden van legionella met UV-licht middels filters. Op grond daarvan zou het risico voor besmetting hier minimaal zijn. Daarom is volgens het college verder onderzoek naar preventie niet noodzakelijk.
Ook bij de RWZI-installaties (langs de A2) is geen onderzoek nodig en hoeven geen aanvullende maatregelen genomen te worden omdat de kans op besmetting door kleine waterdruppels heel gering is.

SP blijft waakzaam

Frans Sannen: “Legionellabacteriën kunnen zich volgens het nieuwe onderzoek dus ook verspreiden via het inademen van waterdamp afkomstig van de installaties. De afvalwaterzuiveringsinstallaties in Boxtel liggen dicht bij woongebieden en in de toekomst wordt er zelfs een nieuwe wijk in de buurt gebouwd. Alle reden voor onze fractie om dit nauwlettend en kritisch te blijven volgen.”