Eritrese Boxtelaren vast in dienst bij Vion

17 maart 2020

Eritrese Boxtelaren vast in dienst bij Vion

Tesfalem, Azmera, Tsegay en Hagos staan er bij te stralen. Ze hebben een dienstverband gekregen bij Vion Boxtel B.V. En tekenden afgelopen donderdag hun contract. De vier vluchtten vier jaar geleden uit Eritrea en wonen tegenwoordig in Boxtel. SP-wethouder Eric van den Broek noemt hun vast baan bij Vion een belangrijke stap naar een onafhankelijk bestaan in Nederland.

Statushouders krijgen kans bij Vion
De gemeente en WSD werken nauw samen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Wethouder van den Broek is politiek verantwoordelijk voor de Participatiewet die hier over gaat. Vion besloot onlangs om ook statushouders een kans te bieden in hun bedrijf. Gemeente en WSD selecteerden vier Eritrese mensen die bij de WSD workshops en taalstages volgen. Er volgde een proefperiode bij Vion van 4 weken. Ook werd een jobcoach aangesteld vanuit WSD. Dat ging tot tevredenheid van de Eritrese mensen en Vion, hetgeen resulteerde in een vast dienstverband. Voor Vion past het aannemen van de Eritrese mannen in hun arbeidsmarktbeleid. Er wordt op de werkvloer met pictogrammen gewerkt voor de communicatie. Daarnaast worden via de gemeente, in samenwerking met het Taalhuis, cursussen aangeboden voor medewerkers met een taalachterstand.

Goede samenwerking tussen gemeente, WSD en Vion
Van den Broek is heel tevreden over de samenwerking tussen de drie partijen: “Als gemeente staan we klaar voor alle inwoners, dus ook voor inwoners met afstand tot de Boxtelse samenleving. Die hebben soms een extra duwtje in de juiste richting nodig en dat is hier geboden. Samen met WSD en Vion geven we een mooi signaal af hoe samenwerking kan leiden tot een mooi resultaat. Ook al heb je een fysieke beperking, een taalachterstand of iets anders: iedereen verdient een kans. En als je die kans grijpt dan vergroot je de mogelijkheden voor jezelf in de samenleving. Deze mannen zijn hiervoor het levende bewijs en daar mogen ze trots op zijn. Hun vaste baan bij Vion is een belangrijke stap naar een onafhankelijk bestaan in Nederland.”