Economisch stimuleringsbudget investeert in ‘Koop Lokaal ’en het Rode Kruis

17 april 2020

Economisch stimuleringsbudget investeert in ‘Koop Lokaal ’en het Rode Kruis

Twee weken geleden deed wethouder Eric van den Broek (SP, Economische Zaken) een oproep aan de voorzitters van de lokale ondernemersverenigingen: ‘Willen jullie meedenken hoe het resterende bedrag van het economisch stimuleringsbudget het effectiefst kan worden ingezet?’ Met dit budget wil de gemeente zoveel mogelijk lokale ondernemers ondersteunen in deze onzekere tijd.  De oproep ontving een aantal goede suggesties waaraan het budget wordt gespendeerd.

Stimulering van lokaal kopen
Het Centrummanagement is initiatiefnemer van Plan C, ook wel bekend als Plan C(orona).  Hierbij maken lokale ondernemers duidelijk wat en wanneer zij te bieden hebben. Daarnaast roepen ze de Boxtelse samenleving op om hiervan gebruik te maken. Dit doen ze onder de noemer ‘Koop Lokaal’.  Dit plan is overigens niet opgesteld voor enkel het centrum , maar is bedoeld voor alle ondernemers binnen de gemeente.

Centrummanagement Boxtel ontvangt als initiatiefnemer een bijdrage van € 18.000,-  om de communicatie rond deze campagne nog verder te intensiveren voor alle deelnemers. Hiervoor worden meerdere acties uitgezet. Denk hierbij aan advertentie is de lokale kranten, winacties en andere promotie-activiteiten.

Desinfecterende gel voor het Rode Kruis
MagicFX, ontwerper van special effects, heeft hun voorraad vlamvloeistof gebruikt om flesjes desinfecterende handgel te maken. Normaliter wordt deze vloeistof gebruikt voor vuurmachines op festivals. De handgel is geschonken aan het Rode Kruis geschonken. welke ze heeft verdeeld over de ziekenhuizen. MagicFX ontvangt hiervoor een bijdrage van € 2.975,-.

Overig budget
Na het investeren in bovenstaande initiatieven is er nog budget over. Dit budget blijft beschikbaar om acties uit te voeren ná de corona-maatregelen. Dit was ook een wens die naar voren kwam uit de aangedragen suggesties.

Wethouder Eric van den Broek heeft veel waardering voor de ondernemers tijdens deze crisis: ‘We leven in een moeilijke tijd waarin veel ondernemers het zwaar hebben. De gemeente Boxtel heeft een enorme waardering voor de manier waarop ze de samenwerking zoeken, creatief en daadkrachtig zijn. Met het bedrag uit het economische stimuleringsbudget willen we de ondernemers ondersteunen.’