Geslaagde actie tegen huurverhoging en SP-motie tegen verhuurdersheffing aangenomen

11 juni 2020

Foto: SP

Actievoerders met spandoeken en posters protesteerden bij de raadszaal tegen de huurverhoging en ook tegen de verhuurdersheffing die woningcorporaties jaarlijks aan het rijk moeten betalen. Een motie van SP en PvdAGroenLinks over de afschaffing van de verhuurdersheffing werd met de kleinst mogelijke meerderheid aangenomen. SP-raadslid Rinze van der Veen is daar blij om en vindt dat er nog veel meer druk op de landelijke politiek moet worden uitgeoefend.

SP-motie aangenomen: verhuurdersheffing moet afgeschaft worden
De SP heeft al eerder brieven gestuurd aan de woningcorporaties JOOST en Woonveste en de particuliere verhuurders Hoen Vastgoed en vb&t Verhuurmakelaars onder het motto: Geen huurverhoging, 0% is Genoeg!
Met de actie bij de raadszaal, waar ook een aantal huurders aanwezig was, werd de politiek aangesproken via een motie van SP en PvdA/GroenLinks. Het werd een spannende discussie want de meningen waren verdeeld. Uiteindelijk werd de motie met 11 tegen 10 stemmen aangenomen. Voor stemden SP, PvdA/GroenLinks, CDA, D66 en Inbox. Tegen stemden de fracties van Balans, Combinatie95 en VVD. Dit betekent dat de gemeenteraad de regering gaat oproepen om de verhuurdersheffing af te schaffen en dat de motie naar de Minister van Milieu en Wonen en de leden van de Eerste en Tweede Kamer gestuurd wordt.

Rinze van der Veen spreekt actievoerders toe

6 miljoen euro aan het rijk
In 2019 moest JOOST in het kader van die verhuurdersheffing bijna 6 miljoen euro overmaken naar het rijk. Van der Veen: “Geld dat dus niet meer gebruikt kan worden voor onderhoud en verduurzaming van de woningen en ook niet voor nieuwbouw van sociale huurwoningen. JOOST heeft zo ook minder ruimte om de huren te bevriezen of te verlagen en de huurders zijn uiteindelijk de dupe, zeker in deze coronatijd. Er moet nog veel meer druk uitgeoefend worden op de landelijke politiek om een einde te maken aan deze onrechtvaardige verhuurdersheffing.”