College spreekt zich uit voor opvang vluchtelingenkinderen, gemeenteraad aan zet

13 juli 2020

Afgelopen dinsdag stelden de SP-fractie van de Boxtelse gemeenteraad, samen met D66, de campagne #500kinderen aan de orde. Deze campagne van Stichting Vluchteling roept gemeenten op om de noodkreet te steunen voor de opvang van 500 alleenstaande kinderen, uit de overvolle vluchtelingenkampen in Griekenland.

Het Kabinet van VVD, CDA, D66 en Christenunie weigert die kinderen vooralsnog op te vangen. Inmiddels hebben ongeveer 150 Nederlandse gemeenten zich uitgesproken voor opvang van die kinderen in Nederland.

Tijdelijk fractievoorzitter Rinze van der Veen van de SP stelde in de gemeenteraad vragen over de kwestie: ‘Op dit moment zitten er enkele duizenden kinderen onder beroerde omstandigheden in Griekse opvangkampen. Een paar jaar geleden hebben wij in Boxtel bijna 40 jonge dames uit Eritrea in onze gemeente opgenomen. Is het dan te veel gevraagd om als land 500 kinderen een nieuw tehuis te bieden? De vraag stellen is hem beantwoorden lijkt mij.’

Burgemeester Ronald van Meygaarden reageerde namens het College positief op de inbreng van de SP: ‘We zeggen ‘ja’ met ons hart, maar geven ook aan dat we dan de bereidheid moeten hebben, daadwerkelijk kinderen binnen onze gemeentegrens op te vangen. Dat is met name ook aan de Gemeenteraad, want dat brengt ook kosten met zich mee.’

Raadslid Van der Veen kondigde aan zo nodig op de kwestie te zullen terugkomen.