SP-lijsttrekker pleit voor sociaal seniorenbeleid

21 oktober 2020

SP-lijsttrekker pleit voor sociaal seniorenbeleid

Het seniorenbeleid stond centraal in het eerste verkiezingsdebat in De Walnoot. Lijsttrekker Eric van den Broek kan terugkijken op een prima optreden. Hij pleitte voor een sociaal seniorenbeleid voor alle ouderen, met als speerpunt de ondersteuning van  kwetsbare ouderen met beperkingen en/of een smalle beurs.

Sociaal Maatschappelijk Fonds

Foto: SP
Van den Broek stelde in het debat dat ook het seniorenbeleid bestuurlijk in de afgelopen jaren meer aandacht heeft gekregen dan in de media soms wel eens wordt voorgesteld:
'Boxtel heeft 60.000 euro geïnvesteerd in seniorenbeleid, jaarlijks wel te verstaan en tegen de bezuinigingsstroom in. Dat kan door samenwerking, landelijke subsidies en crowdfunding nog een impuls krijgen, bijvoorbeeld door uitwerking van het voorstel van de SP om een Sociaal Maatschappelijk Fonds Ouderen in het leven te roepen. Dit fonds wordt financieel gevoed uit diverse maatschappelijke organisaties.'

Aan de slag met visie 'Samen ouder worden in Boxtel'
Wat de SP betreft gaat het nieuwe College aan de slag met de visie 'Samen ouder worden in Boxtel'. Dit is een initiatief van een aantal kritische ouderen dat tot stand is gekomen in afstemming met wethouder van den Broek toen hij als waarnemer van een andere wethouder optrad. Hij deed het voorstel om deze visie te bespreken als het nieuwe college van B&W en de nieuwe gemeenteraad zijn aangetreden.

Wat wil de SP?
De wethouder benoemde nog een aantal actiepunten die volgens de SP opgenomen dienen te worden in het nieuwe gemeentelijke beleidsprogramma voor de komende jaren:

• Sociaal Maatschappelijk Fonds Senioren, mobiliseren maatschappelijke organisaties
  • Voortzetting project Seniorenhulp, met JOOST en Zorggroep Elde
  • 'Samen ouder worden in Boxtel' als visie vaststellen in de raad
  • Projectleider Levensfasebeleid en Senioren
  • Aanpak armoede en eenzaamheid
  • Algemene ondersteuning, ook via Ouderenadviseurs en Cliëntondersteuners KBO
  • Verbeteren mantelzorg- en vrijwilligersbeleid.

In het verkiezingsprogramma van de SP staan 5 pagina's die over het seniorenbeleid gaan. U kunt dat inzien via onderstaande link.

SP Verkiezingsprogramma 2021-2026