Indrukwekkend Boxtels werkbezoek Lilian Marijnissen

8 november 2020

Indrukwekkend Boxtels werkbezoek Lilian Marijnissen

Foto: SP

Vrijdag bracht Lilian Marijnissen een indrukwekkend werkbezoek aan diverse locatie in Boxtel, om samen met de Boxtelse SP-voorman Eric van den Broek met diverse mensen te spreken over de impact van Corona op de samenleving. De landelijk politiek leider haalde zo veel informatie op die ze in de Tweede Kamer kan gebruiken in debatten met premier Rutte en Minister De Jonge.

Lilian en Eric maakten een rondgang langs diverse locaties en spraken met verschillende Boxtelaren. ‘Een belangrijk werkbezoek , want Lilian vertaalt dit geluid als fractievoorzitter ook door in de Tweede Kamer’’, aldus Boxtels SP-lijsttrekker en wethouder Eric van den Broek.

Coronaproof
De rondgang begon op de door Corona aangepaste Weekmarkt, waar een aantal korte gesprekjes werden gevoerd met bezoekers. Uiteraard Coronaproof. Dit betekent dat er niet geflyerd kon worden en dat de regels rondom mondkapjes en het bewaren van anderhalve meter afstand strikt gerespecteerd werden.

Ondersteuningsmaatregelen ondernemers

Vervolgens bezocht het duo Kwalitaria Strik aan de Kruisstraat, waar het tweetal een gesprek had met ondernemer Richard Strik en Voorzitter van het Centrummanagement en kleine ondernemer Luc Broos. Hier werden de SP-politici bijgepraat over de ondersteuningsmaatregelen van de overheid en wat er vanaf nu nodig is om ondernemers in deze Coronatijd te ondersteunen. Ook de belangen van werknemers kwamen hierbij aan de orde. ‘We hebben zo’n twintig medewerkers die aan onze Cafetaria verbonden zijn, dat team willen we graag een toekomst blijven bieden’, vertelde Richard Strik. ‘Met name de horeca wordt natuurlijk keihard getroffen.’ Luc Broos zoomde in op de impact van Corona op winkels en een aantal sectoren die het erg moeilijk hebben in deze Coronacrisis en bracht de leegstandsproblematiek in het Boxtelse winkelcentrum aan de orde. Luc Broos: ‘Probleem is in Boxtel vooral dat we een aantal grote winkelpanden hebben, die in het bezit zijn van projectontwikkelaars van buiten Boxtel’, aldus Broos. ‘De toekomst voor een centrum als Boxtel zit veel meer in kleine detailhandelaren, in plaats van die grote winkelketens, die ook veel minder betrokkenheid tonen.’

Speelgoed arme gezinnen

Het was een mooi bruggetje naar het bezoek aan lifestyle winkel Natasja Fashion, van Natasja Fashion. Natasja is al jarenlang een betrokken Boxtelaar en zij vertelde gepassioneerd over haar vernieuwende winkelconcept, de ondersteuning die zij vanuit het gemeentebestuur kreeg bij allerlei activiteiten en haar initiatief om speelgoed op te halen voor kinderen in arme gezinnen. Een initiatief dat zij vorig jaar ook al nam, uiteindelijk samen met veel andere winkeliers.

Moeilijke tijd zorgpersoneel

Het SP duo werd bij het Wereldhuis van Zorggroep Elde ontvangen door locatiedirecteur Jan-Kees Metz en afdelingshoofd Lenie van de Loo. Na een korte rondgang over een verpleegafdeling vond een indrukwekkend gesprek plaats met zorgmedewerkers Sanna Elkadiri en Fatma Toprakkala. Sanna en Fatma vertelde gepassioneerd over de moeilijke Coronatijd, de vele uren die ze extra hebben gedraaid, de impact van Corona op cliënten, het werk en families en de steun die zorgmedewerkers op de werkvloer in deze moeilijke tijd aan elkaar hebben. Lilian Marijnissen haalde veel informatie op, die ze in de Tweede Kamer kan gebruiken. ‘Het Wereldhuis was de afgelopen tijd vaak in het nieuws, dat is goed geweest voor de beeldvorming. Niet alleen op de IC’s en ziekenhuizen was de impact van Corona, maar zeker ook in verpleeghuizen’, deelde Lilian met locatiedirecteur Jan-Kees Metz.

Steun Voedselbank

Het werkbezoek werd afgesloten bij de Voedselbank, waar Lilian en Eric een gesprek hadden met Ab Gillhaus, voorzitter van de Voedselbank en Corrie Pijnenbrug, al veertien jaar lang trouw vrijwilliger van de Voedselbank. Ab Gillhaus: ‘Het is eigenlijk van de gekke dat in een rijk land als Nederland Voedselbanken nodig zijn, maar dat is nu wel het geval. We verwachten dat het gebruik van de Voedselbank allen maar gaat toenemen en we kunnen dus ook steun vanuit de landelijke politiek gebruiken. Met name op gebied van aanvoer van producten.’ Gillhaus had samen met de landelijke vereniging van Voedselbanken een wensenlijstje samengesteld, dat hij aan de SP-leider overhandigde. ‘We trekken alleen aan de bel als het nodig is, want bedenk wel dat de Voedselbanken vooral door vrijwilligers al uitstekend worden gerund’, aldus Gillhaus.

Corrie Pijnenburg vertelde vervolgens vol vuur over haar passie voor het werken bij de Voedselbank, de voldoening voor het werken voor gezinnen met een financieel probleem en ook welke invloed Corona heeft op het werk van de Voedselbank.

Onder indruk
Lilian Marijnissen was erg onder de indruk van de verhalen die ze ophaalde: ‘Het is zo goed om ondanks deze moeilijke Coronatijd toch persoonlijk contact te kunnen hebben met cliënten, verplegend personeel, ondernemers en mensen op straat, over de impact van Corona. Natuurlijk heeft zo’n bezoek met al die Coronamaatregelen allerlei beperkingen en die moeten natuurlijk strikt worden nageleefd, maar het was ontzettend goed om op deze manier verhalen van mensen te kunnen ophalen. Daar kan ik in Den Haag ook weer mee vooruit.’

Korte lijnen
Ook SP-wethouder Eric van den Broek was blij met de uitkomsten van het werkbezoek: ‘Ik ben er trots op dat we dit hebben georganiseerd, binnen hetgeen nu mogelijk is. De SP probeert altijd persoonlijk contact te zoeken met mensen en de lijntjes met het landelijke en plaatselijke niveau zijn gewoon hel erg kort. Op die manier kunnen we als politieke partij direct de stem van mensen terug laten horen in de Gemeenteraad en de Tweede Kamer.’