Huren sociale huurwoningen gaan dit jaar niet omhoog!

12 februari 2021

Huren sociale huurwoningen gaan dit jaar niet omhoog!

Foto: SP

De SP heeft landelijk een groot succes geboekt. Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde namelijk in met het voorstel van de SP om de huren van sociale huurwoningen dit jaar niet te verhogen. Dat is goed nieuws voor veel huurders.

Alle huren moeten omlaag
Natuurlijk is het pas een eerste stap, want de huren zijn nog steeds te hoog en moeten omlaag. En niet alleen voor mensen die in een sociale huurwoning wonen, maar voor àlle huurders.
Lijsttrekker Lilian Marijnissen: “Al lang strijdt de SP samen met huurders voor lagere huren. Al drie keer eerder werd ons SP-voorstel om de huren te bevriezen in de Eerste Kamer aangenomen. Maar D66-minister Ollogren weigerde om dit uit te voeren. Dit kwam haar zelfs op een motie van afkeuring te staan. Dat was sinds 1875 niet meer gebeurd! Maar nog veel erger: huurders hebben het afgelopen jaar de hoogste huurstijging in zes jaar voor de kiezen gekregen. Echt asociaal in deze crisistijd. Nu al zitten 800.000 huurders in de knel.”

Actievoeren helpt
Actievoeren, zowel landelijk als plaatselijk, samen met huurders helpt uiteindelijk dus wel. Ook in Boxtel organiseerde de SP twee huuracties met huurders en spandoeken bij de raadszaal. Daar waren de eisen: 'Nul is Genoeg' en 'Weg met de verhuurdersheffing'.

De strijd gaat door, samen met huurdersverenigingen. Alle huren moeten omlaag en ook de verhuurdersheffing moet van de baan.
Alle reden dus om de SP groot te maken op 17 maart!