SP heeft zorg bij verruiming openingstijden supermarkten

14 juli 2021

SP heeft zorg bij verruiming openingstijden supermarkten

Gisteren vergaderde de Boxtelse Gemeenteraad onder meer over een voorstel om de openingstijden van winkels op zon- en feestdagen. De SP denkt dat dit soort ontwikkelingen vooral in het voordeel van de grootwinkelbedrijven, zoals supermarkten zijn, en heeft zorg bij de positie van kleine winkeliers.

24-uurs economie
Een nieuwe verordening moet het mogelijk maken om (met name) supermarkten al om negen uur in de ochtend open te kunnen laten gaan op zon- en feestdagen.

Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP: ‘De 24-uurs economie komt op deze manier recht op ons af. Helaas een economische en maatschappelijke realiteit. De consequenties van dit soort ontwikkelingen zijn voelbaar en merkbaar. Kleine winkeliers zoals slagerijen, bakkers en groenteboeren kunnen onmogelijk concurreren tegen de mogelijkheden die de grote supermarkten hebben. Het gevolg is leegstand.’

Goede inspraak
De SP’er gaf vervolgens aan blij te zijn dat er overleg is geweest met ondernemers in het Boxtelse detailhandelsplatfom en dat omwonenden geen bezwaren hebben. De wethouder gaf in haar reactie aan dat de wijzigingen in openingstijden geëvalueerd zullen worden. De SP zal deze ontwikkeling kritisch blijven volgen.