SP met huurders in actie tegen vochtproblemen woningen

18 maart 2022

SP met huurders in actie tegen vochtproblemen woningen

Foto: SP

De afgelopen weken heeft de SP met verschillende bewoners in de Van Hugenpothstraat en Van Rijckevorselstraat gesproken over de staat van hun huurwoningen. Veel bewoners hebben vochtproblemen, zoals vocht in de muren, tegels die eraf springen, woningen die niet warm te stoken zijn, opbollende vloerbedekking en ga zo maar door. De SP heeft woonstichting JOOST inmiddels opgeroepen tot snelle actie.

‘De afgelopen weken hebben wij diverse huurders gesproken die klachten hebben over vochtoverlast in hun huurhuizen aan de Van Rijckevorselstraat en Van Hugenpothstraat. Bij de Van Hugenpothstraat gaat het om de oude huizen, die vallen onder de even nummers en het gaat tenminste om een groot aantal huurwoningen in de Van Rijckevorselstraat’, aldus raadslid Eric van den Broek.

Huis-aan-huis contact met bewoners
Op woensdag 16 maart zijn vrijwilligers van de SP de betreffende straten ingegaan om huis-aan-huis aan te bellen en met bewoners te inventariseren wat de klachten zijn. De uitkomsten zijn zeer zorgwekkend en vragen om actie.

Problemen met vocht in de huizen
Een groot aantal huurders gaf aan problemen te hebben met vocht in hun huizen. We kregen daarover vele opmerkingen, zoals:

• ‘Het vocht wordt door de muren geabsorbeerd en blijft in de muren zitten’
  • ‘Tegels van de badkamer vallen eraf’
  • ‘Het vloerzeil/vloerbedekking/parket bolt op door het vocht’
  • ‘De huizen zijn met de verwarming niet warm te krijgen, de thermostaat staat voortdurend op 23 à 24 graden, maar nog is het huis koud’
  • ‘Hoe gaat mijn energierekening er straks uitzien?’
  • ‘De buitenmuur brokkelt af’

Aan de bel getrokken bij JOOST
Eric van den Broek: ‘Sommige bewoners hebben hierover ook al aan de bel getrokken bij JOOST, maar tevergeefs, de problemen worden niet opgepakt. In verschillende gevallen is er iemand langs geweest vanuit JOOST en zijn er foto’s gemaakt van onder andere schimmel in de slaapkamers en badkamer, er werd echter nooit iets terug gecommuniceerd.’

Renovatie
Het lijkt erop dat de klachten ook samenhangen met een renovatie die enkele jaren geleden heeft plaatsgevonden en waarbij ook de muren zijn geïsoleerd, middels spouwmuurisolatie. Sommige bewoners beweren dat er door JOOST destijds als voorwaarde voor de renovatie is meegegeven dat de muren geïsoleerd zouden moeten worden. Anders zou de complete woning niet worden gerenoveerd (dus ook niet allerlei andere maatregelen). En juist die spouwmuurisolatie zou volgens bewoners tot de vochtoverlast hebben geleid.

De wijze waarop de spouwmuurisolatie zou hebben plaatsgevonden, leidt volgens bewoners tot het vasthouden van vocht en/of het naar de grond sijpelen van vocht, waarna dat vocht via de muren weer wordt geabsorbeerd.

De maat is vol, mogelijk gang naar Huurcommissie
Voor een aantal bewoners is inmiddels de maat vol en zij overwegen een stap naar de Huurcommissie. ‘Zeker in deze tijd van prijsstijgingen op allerlei gebied kan het niet zo zijn dat huurders in de sociale sector extra de dupe worden van het in slechte staat verkeren van de woningen. Dat moet wat ons betreft dus snel opgelost worden’, aldus Eric van den Broek.

De SP heeft een brandbrief gestuurd naar Woonstichting JOOST en wacht op reactie.