SP lanceert ‘Meldpunt vochtpoblemen huurwoningen’ en trekt aan de bel bij JOOST, Gemeente en HBV

17 mei 2022

In maart stelde de Boxtelse SP bij Woningstichting JOOST de vochtproblemen in huurwoningen in de Van Hugenpothstraat en Van Rijckevorselstraat aan de kaak. Aanleiding waren een aantal signalen die de SP uit de betreffende straten kreeg vanwege vochtproblemen aan woningen. Voor de SP aanleiding om met een aantal SP-vrijwilligers een huis-aan-huis-onderzoek te starten. Door middel van aanbellen werden huurders uitgenodigd om hun ervaringen te delen. Uit die inventarisatie bleek dat de problemen door diverse huurders werd herkend. Reden voor de SP om in maart per brief aan de bel te trekken bij JOOST. Vorige week opende de SP onder andere een Meldpunt Vochtproblemen Huurwoningen.

Woonstichting JOOST heeft inmiddels gereageerd naar de SP en zij erkennen dat er bij diverse woningen vochtproblemen aan de orde zijn. Bij JOOST waren kennelijk echter maar twee klachten bekend. ‘Dat verbaasde ons’, zegt fractievoorzitter Eric van den Broek, ‘wij weten dat er veel meer mensen zijn die vochtproblemen hebben en deze ook hebben gemeld bij JOOST’.

JOOST gaat meldingen serieus oppakken
JOOST melde aan de SP terug dat individuele bewoners zich altijd kunnen melden. ‘Meldingen worden dan serieus door ons opgepakt’. De SP heeft vandaag aangegeven dat ze die uitnodiging graag heeft opgepakt. Van alle bewoners die daarmee akkoord waren heeft de SP de melding van vochtoverlast inmiddels doorgegeven.

Al 18 huurders, waarvan we klachten hebben doorgegeven
Eric van den Broek: ‘De afgelopen weken hebben we de gegevens zoveel als mogelijk verzameld en aan huurders gevraagd of wij hun gegevens mochten doorzenden. Op dit moment hebben we de gegevens van 18 huurders, met het verzoek om contact met hun op te nemen. Daar zitten ook huurders van andere straten bij, die zich inmiddels hebben gemeld. Daar zitten nog niet de huurders bij die we tussentijds nog op het netvlies hebben gekregen.’

Collectieve aanpak
De SP is blij met de constructieve opstelling van JOOST om individuele problemen op te pakken, maar de partij wil graag een collectieve aanpak. ‘Nog liever zouden we zien dat het probleem structureel opgepakt wordt, bijvoorbeeld via de prestatieafspraken met de Gemeente. We zullen dus ook de Gemeente en de huurdersbelangenvereniging HBV oproepen om vochtproblemen in woningen (en de verduurzaming) op die agenda te krijgen’, aldus Eric van den Broek. Inmiddels stuurde de SP al een brief aan het College van B&W en ook de HBV zal nog op de hoogte worden gesteld.

SP lanceert Meldpunt
Tenslotte gaat de SP verder met het inventariseren van vochtproblemen bij huurders.

Fractievoorzitter Eric van den Broek daarover: ‘Er wordt een Meldpunt Vochtproblemen Huurwoningen gelanceerd en we gaan huis-aan-huisbrieven sturen, om huurders te informeren.

Problemen kunnen gemeld worden via boxtel@sp.nl of Eric van den Broek, telefoon 06-53316731.