Minachting van de Gemeenteraad bij proces Huisvesting Arbeidsmigranten

8 juni 2022

Minachting van de Gemeenteraad bij proces Huisvesting Arbeidsmigranten

In een statement heeft de SP-fractie vandaag haar onvrede geuit aan het College rondom het proces Huisvesting Arbeidsmigranten. De raadsleden kunnen essentiële informatie niet inzien, die nodig is om het gewijzigde beleid Huisvesting Arbeidsmigranten goed te kunnen beoordelen.

In een brief hadden oppositiepartijen verzocht om het vertrouwd ter inzage leggen van de zogenaamde nadere regels voor de uitvoering van de Verordening.

Eric van den Broek legt uit: ‘De Gemeenteraad heeft in november 2020 en in juni 2021 al het beleidskader en de verordening vastgesteld, waarmee het College het beleid kan uitvoeren. Maar kennelijk is dat laatste het College niet gelukt en daarom wil ze nu de verordening wijzigen, waar alle richtlijnen in dienen te worden beschreven waar initiatieven aan moeten voldoen. De Gemeenteraad vindt de argumenten onvoldoende duidelijk en het College schermt voortdurend met de aanvullende regels, waarmee zij de verordening willen gaan uitvoeren. De oppositie wil dus inzage in de nadere regels.’

De oppositiepartijen in de Gemeenteraad diende een verzoek in om de aanvullende regels vertrouwelijk ter inzage te leggen. Het College blijft dat weigeren. Wel kunnen raadsleden op donderdagochtend van 9 uur tot 10.30 uur onder bestuurlijke- en ambtelijke aanwezigheid en een advocaat, in een vertrouwelijke bijeenkomst vragen stellen.

‘Belachelijk, op dat tijdstip moeten raadsleden ook gewoon werken, wij doen hier in ieder geval niet aan mee’, aldus Eric van den Broek.

De behandeling van het onderwerp vindt volgende week dinsdag 14 juni in de Gemeenteraad plaats.