SP Motie Steun de medewerkers van de WSD unaniem aangenomen

6 juli 2023

SP Motie Steun de medewerkers van de WSD unaniem aangenomen

In de raadsvergadering van afgelopen dinsdag is de door de SP-fractie ingediende motie vreemd aan de orde van de dag "Steun de medewerkers van de WSD" unaniem aangenomen. Hopelijk komt hierdoor op korte termijn een einde aan de impasse waarin de CAO-onderhandelingen zijn geraakt zodat medewerkers van de WSD snel weer een leefbaar loon krijgen.

SP-Fractievoorzitter van der Veen: "De lonen van medewerkers van sociale ontwikkelbedrijven stijgen te weinig om de stijgende kosten voor het levensonderhoud te compenseren. Dit gebeurt echter wel voor bijvoorbeeld gemeente ambtenaren.
In het onlangs gehouden VNG-congres is aan dit onderwerp al de nodige aandacht geschonken, echter zonder dat dit tastbare resultaten heeft opgeleverd.
Zowel de vakbonden als de Sociale ontwikkelingsbedrijven als de gemeenten hebben al aangegeven dat een verbeterde CAO op heel korte termijn bittere noodzaak is.
Het is volgens ons dan ook niet te verteren dat de Gemeenten wijzen naar de landelijke overheid en de landelijke overheid naar de Gemeenten voor wat betreft de financiering van een en ander.
Hierbij zijn de medewerkers van de WSD en de andere Sociale Ontwikkelingsbedrijven de dupe, zij kunnen namelijk niet wachten op het moment dat dit gevecht om de centen een keer is beslecht.

Onze steun, ook al is dat in deze bescheiden vorm van deze motie vreemd, is belangrijk om ook voor deze groep werknemers welvaartsverlies en dreigende armoede in hun werkzame leven te voorkomen."