Provinciebestuurder Johan van den Hout (SP) genomineerd voor verkiezing Groenste Politicus

31 mei 2014

SP-gedeputeerde Johan van den Hout is genomineerd voor de verkiezing van Groenste Politicus van van het jaar van de Vereniging Natuurmonumenten. Hij is genomineerd vanwege zijn grote verdiensten voor de natuurontwikkeling in Brabant. Mensen kunnen op hem stemmen via www.groenstepoliticus.nl

Natuurnetwerk

Volgens Natuurmonumenten heeft van den Hout als gedeputeerde (provinciebestuurder) Ecologie met veel draagvlak geregeld dat Brabant haar Natuurnetwerk (Ecologische Hoofdstructuur) afmaakt. Brabant is de enige provincie die daarvoor 250 miljoen euro uit de zogeheten Essentgelden vrijgemaakt heeft. Dit betekent niet alleen een opleving voor de flora en fauna, maar ook voor leefomgeving, recreatie, vrijetijdseconomie en vestigingsklimaat.

Big five

Verder heeft hij zich sterk gemaakt voor zes nieuwe natuurbruggen in Brabant en zwengelde hij de discussie aan over de terugkeer van de Big Five in de natuur: edelhert, lynx, otter, everzwijn en wisent. Ook heeft hij de slechte staat van de Brabantse vennen (de parels van Brabant) door verdroging en verzuring op de kaart gezet.

Veilig en schoon buitengebied

'Samen sterk in het buitengebied' ie een project waarvan Johan van den Hout kartrekker is. Daarin werken de provincie Noord-Brabant, Brabantse gemeenten, waterschappen, Openbaar Ministerie, politie en terreinbeheerders met elkaar samen. Het project richt zich op het in stand houden van een veilig en schoon buitengebied door de aanpak van stropen, wildcrossen en (drugs)afvaldumpingen.

'Stem op Johan van den Hout'

SP-fractievoorzitter in de Boxtelse gemeenteraad Dave van de Ven vindt de nominatie meer dan verdiend: 'Als je kijkt naar wat hij daadwerkelijk tot stand gebracht heeft in relatief korte tijd, dan verdient dat alle waardering. Wij hebben een tijdje geleden een avond over het Groene Woud georganiseerd, waar Johan zijn beleid met verve verdedigde en waarbij zijn passie en daadkracht aanstekelijk werkte op de aanwezigen. Een dik verdiende nominatie. Daarom moeten mensen op Johan gaan stemmen.'

U kunt uw stem uitbrengen op www.groenstepoliticus.nl .