College wil een multifunctionele Markt als middelpunt van bruisend centrum

23 juni 2016

College wil een multifunctionele Markt als middelpunt van bruisend centrum

Foto: SP

Het college van B& W wil de Markt flexibel inrichten: als sfeervol plein, als basis voor de weekmarkt en als evenemententerrein. Dat staat in het vastgestelde voorontwerp van de centrumplannen. Doel is een bruisend en aantrekkelijk centrum voor iedereen. Als alles meezit kan na de kermis van volgend jaar begonnen worden met de uitwerking. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven is tevreden over de aard en de voortgang van de plannen.

Sfeervolle uitstraling

Vanwege de flexibele invulling en de toegankelijkheid voor met name mensen die slecht ter been zijn, wordt de Markt 'gelijkvloers' ingericht. Dat laatste komt tegemoet aan een van de adviezen van de Seniorenraad, die vooral hebben gepleit voor mensen die slecht ter been zijn. Verder komen er andere bomen, die zodanig gesitueerd worden dat een aantal historische gevels mooi in het zicht verschijnen. De bomen die nu op de Markt staan worden herplant, deels op een andere plak in het centrum.

Foto: SP
SP-wethouder Eric van den Broek: “Ik ben blij dat de groene uitstraling van de Markt behouden blijft. Nieuwe verlichting geeft ook 's avonds meer sfeer en zorgt voor een veilig gevoel.” De kunstwerken 'De Gedachte', 'Stop Voets' en 'Het Baken' keren terug op de Markt. De fontein krijgt een nieuwe bestemming.

Meer ruimte voor voetgangers en fietsers

In de nieuwe situatie is er straks meer ruimte voor voetgangers en fietsers en voor terrassen. In het voorontwerp zijn 15 autoparkeerplaatsen opgenomen en parkeerruimte voor 150 fietsen. De Markt wordt autoluw. In de binnentuin van het gemeentehuis en aan het Zusterpad komen extra parkeerplaatsen nog voordat de herinrichting van de Markt plaatsvindt. Zo blijft er voldoende parkeergelegenheid voor auto's in het centrum, aldus de wethouder.

Na kermis 2017 moet de schop de grond in

Hoewel het voorontwerp door het college is vastgesteld benadrukt wethouder van de Broek dat er nog steeds ruimte is voor aanvullingen of opmerkingen: “Het samen optrekken met ondernemers en bewoners moet gewoon doorgaan om tot een bruisend centrum te komen. Daarom organiseren we in juli weer inloopbijeenkomsten waar we reacties zullen inventariseren.” De planning is dat er in oktober van dit jaar een definitief ontwerp komt. Als alles meezit kan na de kermis van volgend jaar begonnen worden met de uitvoering van de plannen. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: “De SP-fractie is tevreden met de voortgang van de plannen. Ik verwacht dat er brede instemming zal zijn voor deze plannen, temeer omdat er veel inspraak is geweest. Als de daadwerkelijke herinrichting van de Markt een feit is, kan wat mij betreft gesproken worden van een historische gebeurtenis. We zijn daar immers al tientallen jaren mee bezig.”