SP stelt vragen over verplaatsing kunstwerk

3 april 2018

SP stelt vragen over verplaatsing kunstwerk

Foto: SP

De SP-fractie heeft vragen aan het college van B. en W. gesteld over de voorgenomen verplaatsing van het kunstwerk ‘In gesprek’ van kunstenares Marga de Brey bij Dommeloord langs het pad de Lange Loop, naar het parkje achter winkelcentrum Oosterhof. Er is geen overleg geweest met omwonenden en Kunststichting.

Omwonenden starten handtekeningenactie

In het Brabants Centrum van een paar weken geleden stond een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de verplaatsing van het kunstwerk naar het parkje achter winkelcentrum Oosterhof. Er is hierover door de gemeente niet overlegd met de omwonenden en ook niet met de Kunststichting. Omwonenden zijn een handtekeningenactie gestart en hebben inmiddels al honderden handtekeningen opgehaald.

Vragen SP

De SP heeft hierover de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Door wie is deze omgevingsvergunning aangevraagd?
  2. Wat is de reden van de voorgenomen verplaatsing
  3. Waarom is er geen overleg geweest met omwonenden en de Kunststichting?
  4. Had dat, zeker gezien de slogan ‘Meewerkend Boxtel’, niet gemoeten?
  5. Gaat u alsnog overleggen met de Kunststichting en omwonenden?

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: 'Wat hier gebeurt kan echt niet. Je kunt niet zo maar besluiten om een kunstwerk uit een wijk te verplaatsen zonder omwonenden en de Kunststichting te informeren en te raadplegen. Zo ga je niet met burgers om, zeker niet als je een Meewerkend Boxtel ambieert.'