Pleidooi SP wijkagent vindt gehoor

9 april 2009

Pleidooi SP wijkagent vindt gehoor

De SP pleit al jarenlang voor de terugkeer van de wijkagent in Boxtelse wijken. De SP wordt in de plannen van de politie en de Gemeente op haar wenken bediend. Het huidige team van buurtcoördinatoren wordt in het komende jaar met twee functionarissen uitgebreid, zodat elke wijk nu een vaste wijkagent krijgt die weet wat er speelt en leeft bij de bewoners in de wijk. Dit bleek gisteren in de commissie Bestuurlijke Zaken, waarin de politie haar cijfers over de afgelopen jaren en plannen voor de toekomst presenteerden.

De SP pleitte in de commissievergadering voor een wijkgerichte aanpak vanuit de politie. SP-raadslid Van den Broek zei daarover het volgende: 'De uitbreiding van wijkagenten is ons uit het hart gegrepen, daar pleiten we al jaren voor. Wij vinden dat de politie in de buurten aanwezig moeten zijn en moeten samenwerken met allerlei instanties. We zijn blij dat dat nu in het beleid wordt meegenomen.'

Van den Broek bracht tevens naar voren dat het goed zou zijn als de wijkagenten een eigen servicepunt zouden krijgen in de buurt: 'De politie moet toegankelijk zijn voor de mensen. De nadruk moet liggen in het oplossen van ergernissen in de wijk, zoals vernielingen, hufterig gedrag, zoals verkeeroverlast of het lozen van zwerfvuil en de aanpak van hondenpoepoverlast. Vroeger had de wijkagent een eigen kantoortje en was daarmee ook benaderbaar. Wij stellen voor om dat idee nu weer in overweging te nemen.'

De SP vroeg ook aandacht voor de handhaving op het gebied van verkeer. Eric van den Broek noemde een aantal voorbeelden: 'Handhaving op het vrachtwagenverbod in Breukelen en het centrum is heel belangrijk. Bewoners irriteren zich hier al jarenlang aan. En denk eens aan het fietsverbod in de Rechterstraat, op zaterdag flitsen de fietsers voetgangers voorbij.'

De SP-fractie vroeg daarbij ook aandacht voor preventie door voorlichting op scholen. Ook vroeg de SP aandacht voor ruimte voor jongeren, om elkaar op straat te ontmoeten. Raadslid Van den Broek daarover: 'Nu wordt dat nog wel eens geïdentificeerd met hangjongeren die overlast veroorzaken. Maar wat is overlast? We zijn allemaal jong geweest en jongeren moeten de ruimte krijgen. Daadwerkelijke wetsovertredingen moeten worden aangepakt.’