Motie SP alleen door oppositie ondersteund

22 september 2010

Motie SP alleen door oppositie ondersteund

In het interpellatiedebat dat de SP gisteren had aangevraagd is wethouder Van der Zanden flink onder vuur komen te liggen over de verkeersplannen die hij vorige week in Den Haag heeft gepresenteerd. De SP reageerde zeer kritisch op het feit dat Van der Zanden in Den Haag andere plannen presenteerde, dan de verkeersplannen die door de Raad zijn vastgesteld. Een door de SP ingediende motie van treurnis werd uiteindelijk alleen door de oppositiepartijen ondersteund.

De verkeerswethouder wrong zich in allerlei bochten, om te beargumenteren dat de gepresenteerde plannen toch in de vastgestelde verkeersplannen passen. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek viel de wethouder flink aan over zijn optreden in Den Haag: ‘Dit zijn plannen die nooit zijn besproken met commissie en gemeenteraad en al helemaal niet zijn vastgesteld. Na commotie in de krant en na vragen van ons in de commissie bestuurlijke zaken zegt de wethouder dat louter een wensbeeld is gepresenteerd. Dat lijkt mij ten eerste een woordendiscussie: een wensbeeld is per definitie een plan. Daarbij lijkt het ons niet al te slim om een wensbeeld neer te leggen, waar de gemeenteraad niet over heeft beslist. Er is in dit geval namens de gemeente een officieel standpunt naar buiten gebracht, waarbij het nota bene de bedoeling was om geld te genereren vanuit de landelijke overheid. In feite is dat een politieke doodzonde.’

Vooral de oppositiepartijen trokken fel van leer, maar ook de coalitiepartijen beaamden dat de wethouder fouten heeft gemaakt. Na een urenlang debat en verschillende schorsingen diende de SP-fractie een motie van treurnis in. Dit met de hoop dat gezien hun kritiek, ook de coalitiepartijen de motie zouden steunen. De motie werd uiteindelijk echter alleen gesteund door de oppositie-fracties. Eric van den Broek betitelde het debat met deze uitkomst als een ‘politieke wanvertoning, die niet uit te leggen is aan de mensen in Boxtel'.

Brabants Dagblad: Van der Zanden overleeft motie in pittig debat.
MooiBoxtel.nl: Wethouder Van der Zanden met billen bloot.
Boxtelse SP-fractie wil interpellatie over verkeersplannen.