In Boxtel gezamenlijk optrekken tegen huurplannen Donner

13 mei 2011

In Boxtel gezamenlijk optrekken tegen huurplannen Donner

Naar aanleiding van een brief van de Boxtelse Huurders Belangen Vereniging heeft de Boxtelse SP-fractie de HBV voorgesteld om gezamenlijk op te trekken tegen de a-sociale kabinetsplannen, die de huren in heel Nedrland omhoog stuwen. De SP roept de HBV, na een schrijven van de HBV aan alle politieke partijen in Boxtel, op om in Boxtel gezamenlijk te protesteren tegen de plannen van Minister Donner.

Minister Donner heeft vrijdag 15 april zijn plan om alle maximale huren in Nederland met minimaal € 120 per maand te verhogen door de ministerraad geloodst. Alle huurwoningen krijgen in het Woningwaarderingsstelsel (WWS) extra 25 punten, dat betekent dat bij nieuwe verhuring voor alle woningen minimaal €120 meer gevraagd mag worden. Daarnaast zullen honderdduizenden sociale huurwoningen na mutatie geliberaliseerd kunnen worden, waarbij de gevraagde huur nog veel hoger kan uitvallen. Het voorstel wijkt sterk af van de afspraak uit het regeerakkoord. Het werkingsgebied zou oorspronkelijk beperkt zijn en afhankelijk worden gemaakt van de WOZ waarde. Deze wijziging raakt heel Nederland overal met hetzelfde effect.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek zegt het volgende over de actie: 'Dit is de gevreesde botte bijl constructie. Deze keus zal leiden tot het totaal vastlopen van huurwoningmarkt, segregatie tussen rijk en arm en uiteindelijk zwaar oplopende woonlasten voor de huurders.De gekozen route van de minister vereist geen wetswijziging en kan dus ingevoerd zijn voor 1 juli 2011. Tijd om over deze enorme ingreep te debatteren blijft amper over en snelheid in het ondernemen van actie is dus gewenst'.

Samen optrekken
De SP stelt de HBV voor om in Boxtel gezamenlijk actie te ondernemen. 'Wij stellen voor om met betrekking tot deze plannen zo nodig gezamenlijk op te trekken, bijvoorbeeld door namens verschillende Boxtelse partijen een brief te sturen naar de minister, woonstichting St. Joseph, om hun mening over deze plannen te vragen, en koepelorganisatie Aedes. Wellicht zouden we er tevens voor kunnen kiezen om gezamenlijk acties op te zetten, bijvoorbeeld door middel van het organiseren van een petitie, e-mailactie of aansluiting te zoeken bij andere initiatieven, zoals de website www.huurdersbedonnerd.nl, een initiatief van de Huurders Vereniging Amsterdam. Wij zullen intussen in ieder geval onze leden oproepen om te protesteren tegen deze plannen', aldus Eric van den Broek in een reactie aan de HBV.

Brief van Huurders Belangen Vereniging Boxtel.