Boxtelse College tegen bestuursaccoord

18 mei 2011

Boxtelse College tegen bestuursaccoord

Afgelopen maandag dicussieerde de commissie Maatschappelijke Zaken over het programmajaarverslag. Tijdens de discussie vroeg de SP aandacht voor het bestuursaccoord dat de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeente) met de landelijke overheid (het Rijk) heeft gesloten. De SP is tegen dit bestuursaccoord, omdat dit accoord allerlei bezuinigingen op sociaal gebied in zal gaan houden. Met name kwetsbare groepen, zoals mensen uit sociale werkplaatsen, jonggehandicapten en mensen in de bijstand, zullen de dupe worden van de bezuinigingen. De SP vroeg aan het College om het bestuursaccoord te verwerpen en het College heeft gisteren in haar vergadering besloten om tegen het bestuursaccoord te zullen gaan stemmen.

Op 21 april 2011 heeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) haar leden (de gemeenten) geïnformeerd over het Bestuursakkoord tussen de VNG en het Rijk. Het bereikte akkoord zal tijdens de Algemene Ledenvergadering van de VNG op 8 juni 2011 in stemming worden gebracht. SP-raadslid Eric van den Broek is blij met de opstelling van het Boxtelse College: 'Het bestuursaccoord waar het huidige kabinet mee is gekomen is ronduit a-sociaal. Steeds meer taken op sociaal gebied worden overgeheveld naar de gemeentes, die daar ook minder geld voor krijgen. Met name kwetsbare groepen worden zo de dupe. Met name mensen met beperkingen op de arbeidsmarkt, jonggehandicapten, sociale werkplaatsen, mensen in de bijstand (kortingen op de bijstand), mensen die thuiszorg nodig hebben, zullen de dupe worden. Gelukkig komen steeds meer gemeentes hier tegen in het geweer. Maar ook thuiszorgorganisaties, de sw-sector, vakbonden en werknemers mobiliseren zich steeds meer tegen deze a-sociale maatregelen.'

De SP had aangekondigd in de aankomende raadsvergadering een motie in te zullen gaan dienen tegen het bestuursaccoord, maar met de tussentijdse besluitvorming in het College lijkt dat niet nodig.