Waarom geen inspraak bij plan St. Lucas?

27 mei 2011

Waarom geen inspraak bij plan St. Lucas?

‘De Boxtelse SP-fractie heeft vorige week in de commissie Ruimtelijke Zaken zeer kritisch gereageerd op de procedures rondom het plan uitbreiding St. Lucas. Dit plan regelt een uitbreiding van St. Lucas op het perceel aan de Burgakker, nabij het houten bruggetje over de Dommel. De gemeente heeft wel een informatieavond gehouden en een aantal zienswijzen behandeld, maar heeft er niet voor gekozen om een reguliere inspraakprocedure te volgen. Een aantal bewoners zijn hier verbolgen over en de SP vindt dat de inspraakprocedures uit oogpunt van zorgvuldigheid sowieso gevolgd moeten worden.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek zei er vorige week het volgende over: ‘We zijn als Boxtel al te vaak de bietenbrug op gegaan. Waarom niet gewoon de procedures volgen in plaats van zo’n plan er snel door drukken. Verantwoordelijk wethouder Van der Zanden had vroeger altijd de mond vol over zorgvuldigheid in ruimtelijke procedures en de burger centraal en nu flikt hij dit weer. Wij vrezen dat we op deze manier weer met dure juridische procedures voor de rechter terecht komen.’

De SP viel in het raadsvoorstel vooral over het gegeven dat de gemeente als toelichting aangaf dat in het betreffende gebied ‘omzichtig te werk moet worden gegaan, vanwege de gevoeligheid van het gebied’, waarna even later in hetzelfde voorstel wordt gesteld dat een inspraakprocedure niet gevolgd wordt, omdat er kennelijk weinig reacties te verwachten zijn.

De SP beraad zich nu op de behandeling in de gemeenteraad volgende week en overweegt met voorstellen te komen om deze kwestie ter discussie te stellen.