Zaterdag korte raadsexcursie terrein Tielen/Van Groeningen

20 juni 2012

Zaterdag korte raadsexcursie terrein Tielen/Van Groeningen

Aankomende zaterdagochtend 23 juni 2012 heeft de Boxtelse SP-fractie de gemeenteraad uitgenodigd voor een korte raadsexcusrie naar het terrein Tielen/Van Groeningen aan de achterzijde van de Stationsstraat, Molenstraat & Prins Bernhardstraat. De SP gaat in de bijeenkomst aangeven welke parkeermogelijkheden er op het terrein liggen en welke voordelen een parkeervoorziening op die plek zou kunnen hebben in de verbetering van het winkelgebied Stationsstraat en omgeving.

Volgende dinsdag vindt in de gemeenteraad de finale behandeling plaats van het centrumplan. Als één van de alternatieven voor een mogelijke parkeeroptie om het centrum heen (eventueel in samenhang met andere kleinschalige parkeermogelijkheden), is een aantal keren ook gesproken over de optie om het terrein Tielen/Van Groeningen daarvoor te bestemmen.

Tegengaan leegstand Stationsstraat
De SP-fractie heeft aangegeven dat het realiseren van een parkeervoorziening op Tielen/Van Groeningen een grote kans en meerwaarde zou kunnen zijn voor het Boxtelse winkelhart in de Stationsstraat, als daarbij ook de kansen voor de verdere ontwikkeling van dat winkelgebied zouden worden betrokken.

Fractievoorzitter Eric van den Broek zegt het volgende over het initiatief: ‘De leegstand van winkelpanden in de Stationsstraat is voor veel mensen een doorn in het oog. Wellicht kan een kleine parkeervoorziening op terrein Tielen/Van Groeningen een impuls zijn voor het winkelgebied Stationsstraat en omgeving. Het is op zijn minst goed om dat eens goed te onderzoeken.’

College nog geen interesse
De SP heeft de plannen al eerder gelanceerd evenals centrumondernemer Steven van Groeningen, maar met name de coalitiepartijen hebben nog weinig interesse getoond. ‘Sterker nog, zowel het college als andere politieke partijen zijn nog niet met Van Groeningen in gesprek gegaan en niet samen met Van Groeningen het gebied gaan bekijken. Het lijkt ons het beste dat de politiek zelf eens ter plekke gaat kijken om de voordelen van de parkeermogelijkheden op dit centrumgebied te zien’, aldus Eric van den Broek.

De SP en Van Groeningen zullen de eerder gepresenteerde plannen nader toelichten en met de raadsleden kort over het terrein lopen. De SP hoopt dat het werkbezoek zal leiden tot meer inzicht bij raadsleden en de fractie hoopt dat dit leidt tot steun voor voorstellen die tijdens de raadsdiscussie zullen worden ingebracht.

SP wil voor raadsvergadering duidelijkheid over status parkeerplan pastorietuin.